Światło zmienia się w ciepło, kiedy uderza w przedmiot. Czy kolor przedmiotu może mieć wpływ na „ilość” wytworzonego ciepła? Eksperyment „Energia słoneczna a kolory” odpowie dziecku na to pytanie.
Światło uderzając w przedmiot faktycznie wytwarza ciepło. Gdy jednak promienie słoneczne odbiją się od przedmiotu, jedynie zmienią swój kierunek i nie wytworzą ciepła. Jasne kolory odbijają światło. Ciemne kolory „pochłaniają” ciepło, a raczej pomagają w przemianie światła w ciepło.
Latem każdy intuicyjnie ubiera się na biało lub w jasne ubrania. Dlaczego? Bo w jasnym ubraniu jest chłodniej, prawda? A dlaczego? No właśnie dlatego, że światło odbija się od białego ubrania i nie wytwarza ciepła. Zakładając ciemne rzeczy możemy być pewni, że będzie nam dużo, dużo ciepłej. Kolor naszego ubioru wpłynie na powstanie ciepła.
Można to dobrze zaobserwować w trakcie eksperymentu z kostkami lodu i kartkami papieru. Do przeprowadzenia eksperymentu wystarczy nam kilka kostek lodu, kawałki papieru i słońce. I wszystko jasne 🙂
MATERIAŁY
- 3 kostki lodu
- 3 kartki papieru (biały, czarny i inny dowolny kolor)
- słoneczny dzień
- stoper lub zegarek
Instrukcja
KILKA UWAG:
- W trakcie słonecznego dnia umieść 3 kostki lodu na 3 różnych kartkach papieru. Kartki papieru powinny być w trzech różnych kolorach: białym, czarnym i jakimś innym – dowolnym.
- Upewnij się, że kostki lodu są tak samo wyeksponowane na działanie promieni słonecznych. Żadna kartka nie powinna leżeć w cieniu lub pod innym kątem.
- Weź do ręki stoper lub zegarek.
- Zapiszcie z dzieckiem, jak dużo czasu potrzebne było, aby dana kostka lodu roztopiła się.
- Czy kostki lodu rozpuściły się tak samo szybko? Kostka na którym kolorze topniała najwolniej? Który kolor odbija zatem najwięcej promieni słonecznych, nie przetwarzając ich w ciepło? Który kolor umożliwia przemianę promieni słonecznych w ciepło?
W trakcie eksperymentu celowo nie używamy słowa albedo czy energia cieplna lub słoneczna. Na takie terminy przyjdzie czas później 🙂
Życzymy udanych eksperymentów z TupTupTup.