Energia, Zabawy

Zrób pranie!

By dobrze gospodarować energią, warto zapoznać się z instrukcją urządzeń elektrycznych, których używamy. W zabawie ruchowej spróbujemy zrobić pranie. Zobaczymy, czy uda się nie zmarnować zbyt wiele energii.

Cel:

– Utrwalenie informacji o konieczności oszczędzania energii.

Czas: 15 minut

apaszka

MATERIAŁY

  • apaszka

Przebieg zadania

Ochotnik wychodzi na zewnątrz pomieszczenia. Pozostałym osobom wyjaśniamy, że są pralkami w dużej pralni. Są automatami zintegrowanymi w działaniu. Wskazujemy jedno dziecko, które będzie odpowiedzialne za włącznik oraz drugie, które będzie wyłącznikiem. Włącznik i wyłącznik określają, jaki gest wprawia jej w działanie, np. lekkkie pociągniecie za prawe ucho, dotknięcie czubka nosa lub środka czoła. W grze biorą udział partie ciała od ramion w górę. Nauczyciel sprawdza, czy gesty są w porządku dla każdego z uczestników zabawy. Jeśli tak, wszyscy je zapamiętują. Nauczyciel wyjaśnia, że gdy ochotnik, po powrocie z zewnątrz, włączy pralki, wszyscy mają wydawać odgłosy, które wydaje pralka przy pracy oraz podawać sobie z ręki do ręki otrzymaną apaszkę, aż do momentu wyłączenia pralek. Wszyscy wołają osobę z zewnątrz. Po przyjściu do sali dostaje ona do ręki apaszkę. Jej zadaniem jest ją wyprać. Najpierw musi odnaleźć przycisk włączenia pralek, podchodząc do różnych osób i próbując różne gesty. Po “włączeniu” dzieci wykonują ustalone ruchy, dźwięki, wyraźnie świadczące o „działaniu pralek”. Wtedy nowym zadaniem ochotnika, robiącego pranie jest wyłączyć pralki. Po znalezieniu „przycisku wyłączającego” gra się kończy.

Post jest finansowany przez Fundację Veolia oraz jest częścią międzynarodowego projektu realizowanego we współpracy polsko-niemieckiej.

Post jest częścią „Kalendarza Przedszkolaka”, który powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Powiązane