Jak pomóc dziecku zrozumieć pojęcie „zanieczyszczenie powietrza”? Tym razem z pomocą śpieszy nam chemia. Proponujemy mały eksperyment, którego dodatkowym atutem jest to, że do jego wykonania nie potrzebujemy wiele.
MATERIAŁY
- zapałki
- szklanka
Krok 1
Zapalamy zapałkę. Obserwujemy, czy widzimy coś, co się unosi nad ogniem. Zbliżamy zapałkę do dna szklanki i trzymamy przez chwilę. Zanim przejdziemy do drugiego etapu eksperymentu, czekamy, aż szkło wystygnie.
Krok 2
Na dnie szklanki powstał czarny ślad. Można go wytrzeć palcem, wtedy na palcu zobaczymy sadzę. Sadza to produkt powstający w trakcie niepełnego spalania ropy naftowej, plastiku lub właśnie drewna, z którego zrobione są zapałki. Materiały te zawierają w swoim składzie chemicznym znaczne ilości węgla. Istnieje mnóstwo badań naukowych potwierdzających, że wdychanie powietrza zawierającego sadzę może powodować różnego rodzaju schorzenia układu oddechowego, układu krwionośnego i powodować zmiany nowotworowe. I to jedna strona problemu – zanieczyszczone powietrze szkodzi naszemu zdrowiu.
Ale problem jest znacznie szerszy, ponieważ podczas spalania drewna, plastiku lub ropy naftowej część cząsteczek węgla (C), zawartych w tych materiałach, ulatnia się. Kiedy łączą się z tlenem (O2) w powietrzu, powstaje gaz – dwutlenek węgla (CO2). Gaz ten należy do gazów cieplarnianych (te które ocieplają atmosferę), na dodatek pozostaje on w atmosferze przez dziesiątki lat. I tu uwaga – fabryki i samochody co roku wyrzucają w powietrze 20 mld ton tego gazu. Gaz akumuluje się w atmosferze, na skutek czego temperatura na Ziemi wzrasta, topnieją lodowce, podwyższa się poziom wody w oceanie, zmienia się klimat planety… Dlatego zanieczyszczone powietrze to jedno z największych zagrożeń, z którym boryka się ludzkość.
A na koniec krótki filmik z serii TED-ed, właśnie o smogu.