Energia, Zabawy

Nie wyrzucamy, naprawiamy

Przyjrzyjmy się bliżej urządzeniom elektrycznym. Choć ich nazwy to przeważnie jeden lub dwa wyrazy, to urządzenia te są układami połączonych ze sobą elementów. Podążając tym tokiem myślenia, łatwo wpaść na pomysł, że gdy zepsuje się pralka lub odkurzacz, nie oznacza to, że trzeba je natychmiast wyrzucić. Warto rozważyć naprawę zużytej części. W odkurzaczach psują się najczęściej szczotki silnika lub części układu zwijania przewodu zasilającego, czyli kabla. Z zepsutego sprzętu często da się odzyskać wiele jego składowych. Z zużytej elektroniki można odzyskać cenne surowce, m.in. metale, np.: złoto, srebro i miedź. Można je ponownie wykorzystać. Pamiętajcie jednak, by powierzyć to zadanie wyspecjalizowanej firmie recyklingowej. Nigdy nie demontujcie samodzielnie sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jest to bardzo niebezpieczne. Natomiast w zabawie rysunkowej śmiało możecie się zmierzyć z próbą złożenia trzech wybranych sprzętów elektrycznych. Powodzenia!

Cele:

  • Uświadomienie dzieciom budowy wybranych urządzeń elektrycznych
  • Zwrócenie uwagi dzieci na możliwość ponownego wykorzystania surowców z zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego

 

Czas: 20 minut

MATERIAŁY

  • grafiki przedstawiające urządzenia (załącznik 2.1)
  • fotografie przedstawiające urządzenia (załącznik 2.2)
  • elementy urządzeń (załącznik 2.3)
  • papier biały A4, min. 6 arkuszy
  • kredki lub flamastry (opcjonalnie)
  • karton (opcjonalnie)
  • laminarka (opcjonalnie)

Przebieg zadania

Nauczyciel drukuje po dwa razy każdą z kart z załącznika 2.1. Bierze jeden zestaw rysunków (3 różne sprzęty) i wycina poszczególne elementy według wzoru z załącznika 2.3. Rozkłada przed dziećmi obrazki złożonych sprzętów oraz ich porozcinane elementy. Zadaniem grupy jest najpierw nazwać urządzenia przedstawione w zadaniu (pralka, kosiarka, odkurzacz). Jeśli dzieci nie potrafią nazwać urządzeń, widząc ich schematy rysunkowe, nauczyciel pokazuje fotografie z załącznika 2.2. (na tablicy multimedialnej lub w formie wydruków). Nauczyciel opowiada dzieciom sens naprawiania sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a jeśli naprawa nie jest możliwa (ze względu na jej koszty lub techniczne utrudnienia) wagę recyklingu. Bardzo często wystarczy wymienić jeden detal, a sprzęt zaczyna działać, trochę jak w układance. Niech dzieci wyobrażą sobie, że są ratownikami sprzętu elektrycznego i z różnych elementów na nowo ułożą sprawnie działający sprzęt.

Następnie dzieci mają przyporządkować rozsypane części do obrazków złożonych urządzeń, a potem ułożyć elementy w dane urządzenia. Gotową pracę można pokolorować i przykleić na duży karton lub zalaminować poszczególne elementy, by posłużyły innej grupie. Dla urozmaicenia zabawy można spróbować w kolejnej rundzie układać elementy z zamkniętymi oczami.

14.11 Dzien Czystego Powietrza 1 E1668703355599
NSZ
logo interzero

Post powstał dzięki finansowaniu Interzero Organizacja Odzysku S.A. w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Powiązane