Choć w ostatnim czasie coraz więcej mówi się o potrzebie wyrównywania szans chłopców i dziewczynek, kobiet i mężczyzn, choć powstaje coraz więcej organizacji walczących z nierównością płci, inicjatyw społecznych zwracających uwagę na ten problem i starających się dotrzeć do jak największej liczby odbiorców – różnice między płciami w życiu społecznym we współczesnym świecie nadal są bardzo widoczne od najmłodszych lat.

Dziewczynki dużo częściej niż chłopcy mają problem z poczuciem własnej wartości, nie tylko w kwestii dotyczącej wyglądu, ale także w kwestii podejmowania działań, wyboru przyszłego zawodu. Wiele dziewczynek już idąc do szkoły uważa, że lepiej jest być chłopcem.

Równość płci została wyróżniona jako jeden z celów ONZ w dokumencie podpisanym przez przywódców krajów członkowskich w 2015 roku w Nowym Jorku, który zawiera „plan działania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone w sposób zrównoważony, z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń” (źródło).

Uważamy, że od wczesnych lat warto mówić dzieciom, że wszyscy mamy równe prawa. Że nikt nie jest gorszy albo lepszy ze względu na płeć. Chcemy mówić o tym, że wybór zawodu zależy tylko od jej/jego zainteresowań i pozyskanej wiedzy.

Chcąc wspierać edukację najmłodszych w tym zakresie i przełamywać stereotypy, przygotowaliśmy zabawy, które mogą być świetną okazją do porozmawiania z dziećmi o nierówności płci oraz wspólnego zastanowienia się nad tym problemem, Na naszej stronie znajdziecie całą masę zadań i materiałów:

RÓWNOŚĆ PŁCI – ARTYKUŁY

Jak wzbudzić u dziewczyny pasję do nauki?

Przez wieki mężczyźni zajmowali uprzywilejowaną pozycję w nauce. Zdarzały się nawet kuriozalne wypadki zaprzeczania naukowych osiągnięć kobiet. Tak, na przykład dzieła Trotuli, włoskiej lekarki żyjącej na przełomie XI i XII wieku publikowano pod nazwiskami mężczyzn, by w końcu zaprzeczyć samemu istnieniu ich autorki.  Podobna dyskryminacja spotkała Cecilię Payne-Gaposchkin, która odkryła, że głównym składnikiem gwiazd musi być wodór, ale jej teoria była odrzucana do 1929 roku, tj. aż do czasu, gdy podobne wnioski opublikował naukowiec-mężczyzna. Z biegiem lat sytuacja ta zaczęła ulegać zmianom. Kobiety zaczęły czuć się pewniej w środowiskach naukowych, stawały się laureatkami Nagrody Nobla. Dzisiaj coraz więcej firm zwraca coraz większą uwagę na absolwentki kierunków technicznych.  Więc jak wzbudzić u dziewczyny pasję do nauki? Przeczytajcie!

Książki o kobietach, ale nie tylko dla kobiet

Pracując nad tematem SDG 5, czyli tematem równości płci, nie mogliśmy nie przygotować dla Was krótkiego przeglądu książek, które są dostępne w Polsce, a to, dlatego, że książek o równouprawnieniu i wybitnych kobietach – naukowcach / badaczkach / inżynierach oraz po prostu kobietach, które nie bały się rzucić wyzwania społecznym konwenansom, jest w Polsce wyjątkowo dużo. Zerknijcie, jakie książki o kobietach, ale nie tylko dla kobiet, warto przeczytać!

RÓWNOŚĆ PŁCI – PRACE  PLASTYCZNE

Postacie z kamyków

Jak w sposób wizualny przekazać dziecku aksjomat, że mężczyźni i kobiety mają równe prawa? Kobieta ma prawo do pracy w zawodzie, który jej się podoba, może to być służba mundurowa, a może być praca w firmie na wysokim stanowisku. Ma też prawo, aby pozostać w domu i wychowywać dzieci, być nauczycielką w przedszkolu czy szkole podstawowej. Powinna to być kwestia wyboru, a nie układu społecznego. Wychodząc z tego założenia proponujemy Wam pracę plastyczną, która może wciągnąć całą rodzinę lub grupę w przedszkolu. 

Maski słynnych postaci

Nie macie pomysłu, jak podejść do tematu równości płci? Najłatwiej będzie pokazać dziecku, że niezależnie od płci, w historii ludzkości zapisały się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Co za tym idzie? A to, że mamy możliwość spełnienia swoich marzeń i wykorzystania predyspozycji niezależnie od tego, kim jesteśmy. Przygotowaliśmy szablony do masek czterech znanych postaci: genialnego fizyka Alberta Einsteina, słynnej malarki Fridy Kahlo, pierwszego człowieka na Księżycu Neila Armstronga i obrończyni praw dziewczynek Malali Yousafzai. Wybierzcie osobę, dorobek której imponuje Wam najbardziej i stwórzcie jej maskę.

RÓWNOŚĆ PŁCI – EKSPERYMENTY 

Kobieta – strażak? Mężczyzna – przedszkolanka?

Stereotypem, z którym dość często możemy spotkać się w życiu codziennym, jest to, że kobiety nie powinny wykonywać „męskich zawodów”. Ten stereotyp stale utrwalany jest poprzez lekturę dziecięcą i telewizję. Jeśli prezydent – powinien to być mężczyzna, ale jeśli przedszkolanka – to kobieta. Dzieci świetnie znajdują się w takich podziałach zawodowych. Chłopcy chętnie udają policjantów, ścigających złodziei, dziewczynki zaś mamy lub nauczycielki. W dorosłym życiu jednak takie podziały mogą przeszkadzać oraz dyskwalifikować osoby w pewnych zawodach tylko i wyłącznie z powodu płci.

Proponujemy więc przeprowadzenie małego eksperymentu.

Eksperyment o równych prawach kobiet i mężczyzn

Żeby pomóc uzmysłowić dzieciom, co znaczy pojęcie „równych praw kobiet i mężczyzn” możemy przeprowadzić prosty eksperyment nt. równego wynagrodzenia obu płci za wykonanie identycznej pracy. Dodatkowym atutem eksperymentu jest także to, że nie wymaga on specjalnych przygotowań. Zapraszamy do zabawy!

RÓWNOŚĆ PŁCI – ZABAWY

Strój jako element równouprawnienia

Dzięki m.in. ruchowi feministycznemu w Europie i Stanach Zjednoczonych kobiety w wielu krajach naszego globu mają dziś prawo ubierać się w to, co im się podoba i w to, w czym czują się dobrze. Ale jeszcze w XIX wieku tylko nieliczne były na tyle odważne, żeby założyć na przykład spodnie. Prawdziwa rewolucja nadeszła po II Wojnie Światowej, podczas której kobiety na dużą skalę zaczęły pracować w męskich zawodach, próbując tym samym utrzymać rodzinę i wesprzeć armię na froncie. W ten oto sposób strój stał się elementem równouprawnienia, choć nie wszystkie problemy w branży odzieżowej zostały zażegnane. Zapraszamy do zabawy w ubierankę, ale inną niż wszystkie!

 

Memory i kalmbury z zawodem kobiet w tle

Gra „memory” stymuluje orientację przestrzenną dzieci, poprzez zachęcenie do zapamiętania położenia poszczególnych kart. Uczniowie ćwiczą słownictwo i liczenie. W tym przypadku uczniowie dowiadują się i zapamiętują, że poszczególne zawody mogą być wykonywane zarówno przez kobiety jak i przez mężczyzn. W grze nauczyciel odnajdzie 12 par zawodów wykonywanych przez obie płcie: sprzątaczka/Pan sprzątający, pielęgniarka/pielęgniarz, kucharka/kucharz, muzyczka/muzyk, malarka/malarz, naukowczyni/ naukowiec, policjantka/policjant, żołnierka/żołnierz, ogrodniczka/ogrodnik, kelnerka/kelner, reporterka (fotografka)/ reporter, pilotka/pilot. Zapraszamy do zabawy!

Materiały można wykorzystać również do gry w kalambury.

Zawód-marzenie. Połącz w pary

To kolejna odsłona tematu równouprawnienia dziewczynek i chłopców. Wykorzystując przygotowane plansze, można porozmawiać z dzieckiem na temat zawodu marzeń. Czy dziecko chce być pilotem, dziennikarką, polityczką, a może inżynierem lub pilotką? Zagrajcie!

RÓWNOŚĆ PŁCI – BAJKI

Dziewczynki – liderki – inżynierki. Bananowy wynalazek

Bajka o wytrwałości, przyjaźni, nauce, pomocy i sile młodych dziewczyn.

 

Robo-pies

Bajka o prawie do edukacji dla wszystkich.