Równość płci, Wiedza

Jak wzbudzić u dziewczyny pasję do nauki? Kilka naszych pomysłów.

Przez wieki mężczyźni zajmowali uprzywilejowaną pozycję w nauce. Zdarzały się nawet kuriozalne wypadki zaprzeczania naukowych osiągnięć kobiet. Tak, na przykład dzieła Trotuli, włoskiej lekarki żyjącej na przełomie XI i XII wieku publikowano pod nazwiskami mężczyzn, by w końcu zaprzeczyć samemu istnieniu ich autorki.  Podobna dyskryminacja spotkała Cecilię Payne-Gaposchkin, która odkryła, że głównym składnikiem gwiazd musi być wodór, ale jej teoria była odrzucana do 1929 roku, tj. aż do czasu, gdy podobne wnioski opublikował naukowiec-mężczyzna. Z biegiem lat sytuacja ta zaczęła ulegać zmianom. Kobiety zaczęły czuć się pewniej w środowiskach naukowych, stawały się laureatkami Nagrody Nobla. Dzisiaj coraz więcej firm zwraca coraz większą uwagę na absolwentki kierunków technicznych.  Więc jak wzbudzić u dziewczyny pasję do nauki?

1. Uważajcie na to, co mówicie. Nie chwalcie dziewczynek wyłącznie za urodę, nie powtarzajcie jakie są piękne, grzeczne i perfekcyjne. Akcent powinien być przeniesiony na zalety sprzyjające nauce (np. spostrzegawczość, ciekawość, koncentrację, pracowitość, upór).

2. Zwracajcie uwagę na to, co sami mówimy o nauce. Stwierdzenia typu „jak ja nie lubiłam/łem matmy!”, „fizyka nie jest dla dziewczyn” kształtują u dziewczynek własną perspektywę postrzegania. Dzieci powinni słyszeć i widzieć nasze zainteresowanie nauką, uważajmy więc na to, co mówimy nie tylko o dziewczynkach, ale też i nauce.

3. Zachęcajcie dzieci do eksperymentowania, nie stawiajcie nieświadomie lub świadomie granic („Nie bałagań!”, „Bądź ostrożna!”, „Nie pobrudź się!”). Namawiajcie, aby były bardziej samodzielne i odważne. Poniżej zamieszczamy linki dwóch lekcji TED na temat odwagi i jej roli w rozwoju zawodowym każdego z nas.

4. Inspirujcie dziewczynki. Dzieci nigdy nie mogą pasjonować się do końca tym, czego nigdy nie doświadczyły osobiście. Powinny móc obserwować naukę w praktyce oraz naukowców podczas pracy. Odwiedzajcie muzea, przygotowujcie projekty i eksperymentujcie, oglądajcie naukowe filmiki i programy, przeprowadzajcie wywiady z naukowcami i czytajcie książki o odkrywcach i wynalazcach.

5. Uczcie dziewczynki zadawać pytania i sami je stawiajcie. Bez tej umiejętności nie ma prawdziwej nauki, jest tylko machinalne zapamiętywanie lub użycie pewnych formuł i schematów. Ciekawy artykuł na ten temat możecie przeczytać w The Guardian.

6. Uczcie dziewczynki zdecydowania i pracowitości. Jeszcze jedna ciekawa lekcja TED na ten temat poniżej.

Powiązane

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.