Poznawanie zanieczyszczenia środowiska warto rozpocząć od pokazania dzieciom kilku zdjęć (do pobrania poniżej), które na zasadzie przeciwieństw zademonstrują różnicę pomiędzy środowiskiem czystym a zanieczyszczonym. Po obejrzeniu zdjęć możemy stworzyć własną kolekcję czystej i zanieczyszczonej wody, gleby i powietrza (ew. opadów, np. śniegu) . Do tego będzie nam potrzebne 6 – 8 pustych słoików oraz zdjęcia, które były pokazywane na początku zadania. Co się znajdzie w słoiku z czystą glebą? A co z zanieczyszczoną? Zadanie ma charakter nie tylko edukacyjny, ale też rozwija wyobraźnię dzieci, ponieważ powinny one same wymyślić, czym wypełnić słoik, żeby zawartość przypominała obiekty na zdjęciach. Jeżeli jakiś element w tym czasie jest niedostępny (np. śnieg), możemy wspólnie się zastanowić czym go zastąpić (np. wata).
