Infrastruktura związana z korzystaniem z samochodów, tj. drogi, parkingi, stacje benzynowe zajmują powierzchnię, która mogłaby być wykorzystana w inny sposób, np. na place zabaw, parki linowe, kryjówki dla zwierząt czy trasy rowerowe. A może macie jeszcze inne pomysły?
Zachęcamy Was do przedstawienia swoich wizji w formie kolażu.
Cel:
- Zachęcenie dzieci do korzystania z środków transportu innych niż samochód
Czas: tydzień
MATERIAŁY
- tydzień bez samochodu załącznik 3.1
- wielopasmówka załącznik 3.2
- tablica multimedialna
- wycinki z gazet
- klej
- kartonowe pudełko (opcjonalnie)
Przebieg zadania

Najlepiej, gdyby praca była w wielkim formacie, jako rywalizacja grupowa między poszczególnymi grupami przedszkolnymi.
- W sali wieszamy duży rysunek przedstawiający drogę wielopasmową (rzut z góry, schemat w załączniku 3.1). Pytam dzieci, jak dotarły do przedszkola, szkoły? Ile osób towarzyszyło im w drodze, jechało z nim w aucie, autobusie lub innym środku transport? Czy musiały stać w korku? Wyświetlamy gif z załącznika 3.2 i poruszamy temat obciążenia naszej planety przez intensywny ruch samochodowy.
- Proponujemy dzieciom zabawę w zmianę rzeczywistości. Przez 5 dni każdy kto przemieści się do przedszkola nie wykorzystując auta, będzie mógł przykleić na planszy, na pasie ruchu przyporządkowanym do danego dnia, jakąś rzecz, ilustrującą to, co mogłoby być w przestrzeni zamiast asfaltowej drogi. Dzieci mogą wybierać z obrazków zgromadzonych przez nauczyciela w kartonowym pudełku postawionym obok planszy lub przygotować obrazek do przyklejenia na planszę w domu – należy wtedy zwrócić uwagę na odpowiednie wymiary obrazka.
- Po tygodniu grupy, rywalizujące między sobą “o najpiękniejszy świat bez aut”, spotykają się razem, pokazują swoje plansze, podziwiają i porównują wyniki.
- Można nagrodzić grupę, której zadaniem jury udało się osiągnąć najpiękniejszy rezultat.


Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.