Czy spotkaliście się kiedyś z pojęciem ’slumsy’? Wiecie, że w różnych miejsca świata istnieją obszary slumsów? Niezależnie od kontynentu slumsy możemy spotkać w Azji, Afryce i Europie. Dzisiaj dowiemy się, co łączy ze sobą te obszary, a także co je różni. Dowiemy się też, czego najbardziej brakuje osobom mieszkającym w slumsach oraz jakie są ich potrzeby.
Materiały
- prezentacja Slumsy świata (załącznik)
- bajka „Slumsy w Etiopii”
Przebieg zabawy
Poproście dzieci, aby usiadły wygodnie na dywanie. Powiedzcie, że na dzisiejszych zajęciach będziecie rozmawiać na temat najbiedniejszych części miast, czyli tzw. slumsów. Spytajcie, czy któreś z dzieci słyszało takie określenie jak slumsy lub fawele? Jeśli nie, opowiedzcie swoimi słowami, czym są slumsy.
Możecie też skorzystać z definicji poniżej.
Slumsy
to obszar miasta zamieszkały przez najuboższą ludność. Początkowo slumsy są tworzone przez osoby przybywające do miasta (ze wsi lub innych państw), których nie stać na wynajem mieszkania w obrębie miasta. Ludzie tworzą więc prowizoryczne domy z desek, płótna czy blachy falistej, tylko po to, by mieć czasowe schronienie. Coś budowanego na chwilę staje się jednak często mieszkaniem na całe życie. Ludzie mieszkający w slumsach często są pozbawieni czystej wody, czy elektryczności. O odprowadzaniu ścieków można zapomnieć! Nie ma też wytyczonych ulic. W slumsach niemal nikt nie ma dostępu do wody we własnym domu. Trzeba po nią chodzić kilka a czasem kilkanaście minut i przynosić ją w baniaku często tak ciężkim, że da się go unieść jedynie stawiając go sobie na głowie.
Następnie pokażcie dzieciom prezentację Slumsy na świecie z załącznika. Pokazując poszczególne zdjęcia, możecie dodać kilka informacji przygotowanych poniżej:
- Obecnie 900 mln ludzi mieszka w slumsach. Gdyby założyć, że nasza klasa reprezentuje wszystkich ludzi na Ziemi, to co siódma osoba mieszkałaby na najuboższym terenie. Oznacza to, że aż X* z nas mieszkałoby właśnie w najuboższym obszarze miasta
*Podajcie konkretną liczbę, proporcjonalną do liczby dzieci z klasy. 2 osoby – jeśli
klasa jest nieliczna,14-osobowa lub 4 – jeśli w klasie jest aż 28 dzieci)
- Najwięcej dzielnic nędzy znajduje się w biednych państwach Afryki czy Azji. Slumsy występują jednak na całym świecie. Nawet we Francji, bogatym europejskim państwie, na terenie Paryża (czyli stolicy Francji) powstał obszar slumsowy. Ludzi, którzy przybyli do pracy do Paryża, nie stać było na wynajem mieszkania w mieście. Wybudowali więc prowizoryczne chatki, schronienia z desek, blachy falistej, które miały się stać domem na chwilę, a zostały nim na wiele lat.
- Osoby, które mieszkają w slumsach, zwykle nie mają stałej pracy. Jeżeli już mają pracę, jest ona ciężka i bardzo mało płatna. Najczęściej pracują jako służący w domu, zbieracze szmat, segregujący odpadki na papier, szkło i plastik, przydrożni sprzedawcy, tragarze na budowach, rikszarze, czyli taksówkarze (riksza to taka taksówka z przerobionego roweru lub skutera. Osoba, która prowadzi rower/skuter, podwozi swojego klienta w dowolne inne miejsce i otrzymuje za to drobne wynagrodzenie).
- W jednym pomieszczeniu w slumsach (wielkości bardzo bardzo małego pokoju) żyje zwykle od 6 do 10 osób.
- ⅓ domów w slumsach nie ma toalet. A nawet te, które istnieją, nie są podłączone do kanalizacji.
- Brak wody pitnej jest dużym wyzwaniem w slumsach. W kolejkach po czystą wodę dowożoną cysternami trzeba czasem czekać kilka godzin.


Post powstał w ramach projektu Bezpieczne Domy – Przyjazne miasta, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Projekt jest częścią Solid Ground międzynarodowej kampanii rzeczniczej Habitat for Humanity, której celem jest poprawa dostępu do ziemi jako krok do uzyskania godnego miejsca do życia.