Prawa Dziecka, Zabawy

Gra Moja okolica – Moje prawa

Czy wasze dzieci znają dobrze swoją okolicę? Czy potrafią wskazać drogę prowadzącą do szpitala lub przychodni, straży pożarnej, budynku ratusza, poczty czy szkoły?

“Moja okolica – moje prawa” to gra dla dzieci pozwalająca poznać najważniejsze miejsca w swojej gminie, wiosce czy miasteczku. Dzięki dobrze poprowadzonej rozmowie dziecko może poznać swoje prawa. Od najmłodszych lat chodząc na spacery możemy mówić dziecku, że mamy ratusz, a tam urzędnicy powinni odpowiedzieć na nurtujące nas pytania – to wynika z prawa do informacji. Istnieje szkoła, bo każde dziecko ma prawo do edukacji. Gdyby wydarzyło się coś złego, to w szpitalu lub przychodni każdy otrzyma pomoc lekarską, bo zarówno dziecko jak i rodzic ma prawo do opieki zdrowotnej.

Mapę “moja okolica – moje prawa” możecie tworzyć przez cały miesiąc. Wykorzystajcie spacery do powiązania praw dziecka z miejscami znanymi dzieciom z życia codziennego.

Co potrzebujemy do stworzenia mapy okolicy?

kartka z kredkami i farbami część moja okolica moje prawa

Mapa okolicy może być wykonywana grupowo lub pojedynczo. Każda forma jest dobra.

  1. arkusz papieru (od a4 do a1) w zależności od wielkości grupy
  2. kolorowe kredki lub flamastry
  3. wydrukowana kartka papieru z prawami dziecka
  4. *mały zeszyt lub kartki papieru, które można wziąć na spacer i w ramach brudnopisu zaznaczać miejsca usytuowania szpitala, szkoły czy poczty

Przebieg zabawy

Moja okolica moje prawa mapa
  1. Na dużej kartce papieru narysuj kontur Waszej okolicy. Zaznacz na nim Wasz dom lub szkołę/przedszkole oraz parki, rzekę czy plac zabaw.
  2. Następnie poproś dzieci, żeby wskazały, gdzie na mapie powinniście zaznaczyć: szkołę/przedszkole, przychodnię, bibliotekę, ratusz lub urząd gminy, kościół, pocztę, sklep spożywczy, posterunek policji, remizę strażacką. Najlepiej jest, gdy stworzenie mapy uprzedzają spacery tematyczne, podczas których dziecko we własnym notesie zaznacza wszystkie powyższe punkty samodzielnie. Moment nanoszenia na wspólną mapę będzie wtedy łatwiejszy.
  3. Kiedy mapa będzie ukończona, wyjmij kartkę z wypisanymi prawami dziecka i zachęć swoich podopiecznych, by powiedzieli, jakie prawa dziecka przypisują do miejsc przypisanych na mapie. Szkoła realizuje przecież prawo do edukacji, biblioteka czy ratusz – prawo do informacji, w przychodni lub szpitalu dziecko ma zagwarantowane prawo do opieki zdrowotnej, w parku natomiast prawo do wypoczynku.
  4. Na koniec porozmawiajcie o tym, czy dzieci odkryły jakieś nowe prawa? Czy coś ich zaskoczyło? Czy wiedzieli o prawie do informacji? Czy patrzyli na kościół czy synagogę jak na miejsce swobody myśli, sumienia i wyznania? Wiele pojęć będzie dla dzieci abstrakcyjnych. Dobrze jednak, by od początku wiedziały, jakie każdy mały obywatel ma prawa.

Podobne posty

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.