Plastyka, Prawa Dziecka

Razem jesteśmy siłą

Dzień dziecka już niebawem i wiemy, że będziecie szukać pomysłów na zajęcia z dziećmi o prawach dzieci. Z tej okazji postanowiliśmy podzielić się z Wami jednym z naszych świeżych pomysłów, który będzie świetnym pretekstem do rozmowy na temat praw dziecka, ale też współpracy.

MATERIAŁY

  • prezentacja „Prawa dzieci” (do pobrania poniżej)
  • fotografie dzieci
  • nożyczki
  • klej
  • żółta bibuła
  • ołówek
  • białe kubeczki papierowe
  • papier A3 (może być kolorowy)
  • kredki
  • zielony papier

Krok 1

Pozmawiaj z dziećmi o ich prawach. W tym celu możesz skorzystać z prezentacji „Prawa dziecka”, którą znajdziesz na naszej stronie internetowej. Pokaż dzieciom pierwsze zdjęcie. Zadaj pytanie, jakie prawo ich zdaniem może być na nim przedstawione. Niech spróbują zgadnąć. Zainicjuj „burzę mózgów” – im więcej będzie pomysłów, tym lepiej. Wspólnie sprawdźcie, czyja odpowiedź okazała się prawidłowa. Postępujcie tak z każdym kolejnym zdjęciem. Na koniec prezentacji niech dzieci powtórzą, o jakich prawach się dowiedziały.

Powiedz, że ostatnie prawo przedstawione w prezentacji – prawo do stawiania pytań i wypowiadania się – jest podstawą społeczeństwa obywatelskiego. Bez tego prawa nie moglibyśmy normalnie funkcjonować, decydować, co dla nas jest lepsze, wpływać na nasze otoczenie. Ale czasem jeden głos to za mało, żeby coś zmienić. Wtedy powinniśmy spotkać się z osobami, które myślą podobnie i podzielają nasze wartości. Do czego można porównać społeczeństwo obywatelskie?

Do bukietu! Kiedy kwiat jest jeden, skupiamy się na jego pięknie, podziwiamy go. Ale kiedy kilka kwiatów połączymy w bukiet, nagle zaczynamy odbierać je w zupełnie w inny sposób. Teraz są one częścią całości i robią większe wrażenie (szczególnie wtedy, kiedy są do siebie dobrze dopasowane).

Podobnie ludzie: każdy z nas jest inny, ma swoje talenty, marzenia i umiejętności, ale nasz głos może być niesłyszalny dla innych. Dopiero kiedy połączymy się w grupy, potrafimy zmienić wiele, czasem cały kraj (na przykład w latach 80-90 ubiegłego stulecia nasz region całkowicie się zmienił i pod wpływem tych zmian Ukraina stała się państwem niepodległym i demokratycznym), a czasem nawet całą planetę (na przykład Organizacja Narodów Zjednoczonych została założona po Drugiej Wojnie Światowej jako struktura, która ma zapobiegać wojnom i bronić pokoju na świecie).

Po takim obszernym wstępie przejdź do pracy plastycznej. Zawczasu sfotografuj twarze dzieci (na przykład telefonem) i wydrukuj w kolorze. Powinny to być zdjęcia formatu paszportowego.

Krok 1

Rozdaj dzieciom zdjęcia i poproś, żeby wycięły swoje portrety. Z kolorowego papieru dzieci wycinają liście. Rozcinają kubeczki papierowe w kilkunastu miejscach w równych odległościach i przy pomocy ołówka zwijają paski do środka. W środku przyklejają swój portret, a dookoła kawałki żółtej bibuły zwiniętej w kulki.

Teraz połącz kwiaty. Wszystkie kwiaty przyklej na kartkę formatu A3 tworząc bukiet, dorysuj flamastrem łodygi i przyklej wycięte przez dzieci liście. Powiedz, że oto z pojedynczych pięknych kwiatów powstał niesamowity bukiet. Na koniec zapytaj dzieci, co bukiet symbolizuje. Umieść pracę w widocznym miejscu, żeby przypominała dzieciom o tym, że razem są siłą!

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach programu RITA – Przemiany w regionie, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji

Powiązane

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.