Nie dla głodu, Zabawy

Jemy zdrowo

Jemy zdrowo – to wycinanka o zdrowym odżywianiu. Dzisiaj zachęcamy do porozmawiania z dzieckiem o zdrowym odżywianiu, zgodnym z piramidą żywieniową. Dla chętnych podsuwam sposób do przeprowadzenia w domu  rozmowy na temat tego, co oznacza możliwość zjedzenia nie 5, a 2 posiłków dziennie, bazujących niemal wyłącznie na 2 produktach spożywczych.

Mija dziesięć lat od momentu, kiedy spędziłam w indyjskiej wiosce ponad 100 dni na badaniach terenowych, poświęconych życiu najuboższych dzieci w Uttar Pradesz. Badałam między innymi wpływ prawidłowego żywienia na poziom edukacji w szkołach. Nie wiem czy wiecie, ale kilkanaście lat temu w Indiach wprowadzono Mead Day Meal – czyli obowiązkowy posiłek w ciągu dnia, który jest rozdawany w każdej szkole indyjskiej. Dzięki temu zwiększono szanse na to, by dzieci z najuboższych rodzin raz dziennie jadły pełnowartościowy posiłek – pełen warzyw i owoców. Przygotowując zadanie, myślami cofnęłam się o 10 lat. 🙂

MATERIAŁY

  • kredki, flamastry lub farby (do pokolorowania szablonów warzyw i owoców)

lub

  • kolorowe gazety z których można wyciąć warzywa, owoce, produkty zbożowe etc.
  • nożyczki
  • klej
  • drukarka (do wydruku pliku pdf)

Nim rozpoczniemy zabawę, pokaż dziecku piramidę zdrowego żywienia (ostatnia strona w „szablonie do pobrania”) i porozmawiaj z nim o tym, co jest narysowane u podstawy piramidy, czyli które produkty spożywcze powinny królować na naszym talerzu.

Pokaż dziecku wydrukowane kartki z Szablonu do pobrania lub przygotowane strony gazet z ilustracjami warzyw i owoców. Wspólnie wytnijcie interesujące Was warzywa, owoce i inne produkty mleczne i zbożowe.

Gdy już wszystko będzie gotowe, pokolorujcie obrazki, a następnie wspólnie ułóżcie najbardziej wymarzone, a jednocześnie zdrowe menu na cały dzień: śniadanie, przekąskę, obiad, podwieczorek oraz kolację.

Możecie tak poprowadzić rozmowę, by jeden z wybranych posiłków odpowiadał dokładnie temu, co przygotowaliście dla dzieci na najbliższy zbliżający się posiłek. Dzieci będą miały dużo radości, że same wymyśliły zdrowy posiłek.

Comments (2)

    1. Monika:

      Dzien dobry. Na szablonie widnieją: 2* mleko, 2*ser żółty, warkocz z sera wędzonego, twarożek, jogurt w misce oraz lody lub bita smietana

Dodaj komentarz