Nie dla głodu, Wiedza

Zero głodu? Czy to odpowiedni temat dla dziecka?

CEL 2-ZERO GŁODU plakat

W rozmowie z dzieckiem nie lubimy poruszać tematów trudnych, boimy się, że dziecko nie będzie w stanie zrozumieć lub odwrotnie – zbyt mocno zacznie je przeżywać. Tym nie mniej praktyka pokazuje, że są to obawy nie do końca słuszne. Wszystko zależy od metod przekazywania dziecku informacji, ale też od samych informacji.

Temat głodu i niedożywienia jest wciąż tematem aktualnym w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej, nie mówiąc już o Stanach Zjednoczonych. Szacunki Polskiej Akcji Humanitarnej są wstrząsające, blisko 160 000 polskich dzieci nie otrzymuje żadnej pomocy i jest niedożywiona. Tylko w Warszawie głoduje ponad 23 000 dzieci. Sporo, prawda? Temat, więc musi być dla nas ważny.

Czy rozmawiacie, więc z dzieckiem o głodzie i niedożywieniu? Jeśli chcielibyście zacząć rozmowę, proponujemy kilka pomysłów, od czego zacząć. Jak zawsze z pomocą śpieszy lektura dziecięca. Szczerze trzeba przyznać, że książek o głodzie jest w Polsce niewiele, ale kilka znaleźć można. Oto nasze propozycję.

Jakie produkty marnujemy najczęściej?

Bardzo dobrym pomysłem dla dzieci, które chodzą już do przedszkola lub szkoły, jest założenie ogródka warzywnego. Jest to świetny przykład na edukację poprzez zabawę. Pomysł stary jak świat, ale właśnie takie sprawdzone pomysły są najlepsze. Potrzebny jest kawałek ziemi i nasiona / sadzonki. Sadząc warzywa dzieci nie tylko uczą się biologii, ale też wartości odżywczych warzyw, i korzyści płynących z urozmaiconej diety. Poza tym jest to dobry sposób na niejadka; wszak warzywa zasadzone własnymi rękami zawsze smakują lepiej. A podczas sadzenia, lub po, warto przemycić temat marnowania żywności. Mamy dla Was taką oto ciekawą infografikę.

Dla dorosłych natomiast proponujemy nieco zremiksowany, dobrze nam znany przebój. Oglądać trzeba koniecznie z dźwiękiem.

Skoro już jesteśmy przy ogródku warzywnym; możemy zrobić z dzieckiem owocowe wycinanki z papieru – trochę inne, niż za zwyczaj, więc pomysł powinien zainteresować nie tylko przedszkolaków, ale i starsze dzieci.

Możemy też odbyć podróż na mapie do różnych zakątków świata, skąd pochodzą dobrze nam znane warzywa lub owoce. Przy okazji dziecko poznaje geografię i dowiaduje się ciekawostek historycznych.

Oczywiście rozmawiając z dzieckiem o głodzie i niedożywieniu warto podjąć świadome kroki, które rodzina będzie przestrzegała w przyszłości (np. nie kupować zbyt dużo jedzenia, jeśli nie szykujemy imprezy na 100 osób albo nie wyrzucać chleba, a wykorzystywać go po ususzeniu, jako bułkę tartą lub grzanki do zupy, kupować lokalne produkty u lokalnych producentów). Warto też wspólnie rozważyć podjęcie charytatywnych działań wspomagających uboższe rodziny lub instytucje, które takie działania prowadzą na szerszą skale. Możemy wspomnieć choćby o naszym polskim programie Pajacyk. Kwota, którą przeznaczycie raz w miesiącu na wpłaty może być naprawdę dowolna, ale jeśli podejmiecie taką decyzję, niech dziecko świadomie uczestniczy w tym procesie. Będzie to piękna lekcja bycia człowiekiem, która z zostanie przez dziecko zaakceptowana.

Zobacz więcej