Segregacja odpadów, Zabawy

Odpadki – jak długo się rozkładają?

Jakiś czas temu poznaliśmy różne odpadki i jak je segregować (KLIK) oraz dowiedzieliśmy się jak rozróżniać odpadki w codziennym środowisku (KLIK).

Co teraz? Teraz zapraszamy do zabawy, która pokaże dzieciom jak długo mogą rozkładać się poszczególne odpadki. Aż trudno uwierzyć, że aż tak długo.

MATERIAŁY

  • plansza „Porównaj rysunki” dla każdego dziecka
  • wycięte rysunki odpadków
  • kartki A4 z zaznaczonymi okresami rozkładu odpadku (do 1 msc., do 1 roku, do 100 lat, do 500 lat)
  • 4 małe pojemniki
  • taśma do przyklejenia kartek do pojemników

Przygotowanie do zabawy

Na początku poproście dzieci, aby policzyły do czterech i zapamiętały swoją cyfrę. Tym samym podzielicie grupę na 4 drużyny. Dzieci mają za zadanie usiąść na dywanie w grupach nr 1, 2, 3 lub 4.

Poinformujcie wszystkich, że porozmawiają o tym, jak długo odpadki się rozkładają, czyli ile potrzeba lat, by odpadek się rozłożył.

Jako prowadzący zabawę, połóżcie na stole 3 kartki z cyframi i symbolami okresów rozkładu. Poinformuje, że kartki obrazują, jak długo dany odpadek rozkłada się.

Rozdajcie 4 grupom kartki z symbolami odpadków i poproście, aby każda grupa uszeregowała je zgodnie z 3 kategoriami. Nie zapomnijcie wytłumaczyć wszystkim, że wiecie, iż dzieci będą zgadywać i nie mają jeszcze pełnej wiedzy na ten temat 🙂 To bardzo ważne, będą czuły się pewniej podczas swoich dyskusji.

Po kilku minutach poproście kolejne drużyny, aby wybrały jeden odpadek i poinformowały pozostałe grupy, jak długo według nich może rozkładać się taki element. Za każdym razem korygujcie odpowiedź lub informujcie o poprawności wykonania zadania.

Następnie poproście o wrzucenie odpadka do odpowiedniego pojemnika.

Po 12 turach zabawy (każda drużyna opowie o 3 śmieciach) wszystkie odpadki znajdą się w odpowiednich pojemnikach.

Na koniec zadania prowadzący wyjmują ponownie odpadki i wspólnie z klasą podsumowują, które śmieci rozkładają się najdłużej, a które najkrócej. Które produkty powinniśmy ograniczyć do minimum, aby nie zanieczyszczać naszej planety.

Aby na koniec wiedza się dobrze utrwaliła, rozdajcie dzieciom załączone przez nas plansze “Porównaj rysunki” i poproście o połączenie ilustracji i liczb w pary.

Powiązane

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.