Morza i Oceany, Zabawy

Kto wie jak wygląda Bieługa?

Ryba Bieługa – podczas ostatnich kilku zabaw, dużo o niej mówiliśmy. O rzece, w której żyje, czy też jak się przemieszcza, aby przeżyć. Wszyscy widzieliśmy jej zdjęcie. Nadszedł czas, aby przygotować ją własnoręcznie 😉

MATERIAŁY

  • kolorowy papier, skrawki materiału oraz bibuła
  • farby i klej
  • cienki sznurek
  • nożyczki
  • zapora – zdjęcie (załączamy)
  • Bieługa – rysunek lub zdjęcie (załączamy)
  • Bieługa – sylwetka (dla mniejszych dzieci, załączamy)

Przygotowanie do zabawy

Z powodu kłusowników i licznych tam, na Dunaju prawie wszystkie bieługi wyginęły (zostały wpisane do czerwonej księgi gatunków zagrożonych jako krytycznie zagrożone, na Słowacji mają status regionalnie wymarłych).

Bieługa w bajce powiedziała, że będzie czekać na rozwiązanie problemów, uniemożliwiających im migrację. To Wy, razem z dziećmi, możecie wpaść na te rozwiązania.

Czy macie pomysły, jak im pomóc?

Sugestie podpowiedzi dla dzieci:

  • nie zanieczyszczajmy rzek (troska o czystość w okolicach rzeki)
  • opowiedzmy innym o bieługach (porozmawiajmy o tych rybach, pokażmy ją w muzeach, w książkach, itp.)
  • promujmy budowę bezpiecznych kanałów migracyjnych, umożliwiających rybom pokonanie tam (dzieci zapoznają się ze zdjęciem kanału migracyjnego).

 

Po dyskusji, o możliwościach pomocy dla Bieługi, pokażcie bądź powieście w widocznym miejscu zdjęcie bieługi. Przygotowuje materiały do pracy i wydrukowane wcześniej szablony (“Bieługa – sylwetka”) tak, aby każde dziecko dostało swój rysunek. Teraz zaczyna się najlepsza zabawa – poproście dzieci o stworzenie swojej ryby 🙂

Wykorzystując materiały plastyczne, poproście, aby dzieci w dowolny sposób odtworzyły cechy charakterystyczne bieług:

  • ciemnoszary grzbiet, jasnoszare boki i biały brzuch (np. z pomocą farb i kolorowego papieru)
  • duży otwór gębowy (prawie na całą szerokość głowy) pozbawiony zębów
  • 4 wąsiki w dolnej części głowy (np. z pomocą 4 kawałków sznurka)
  • tarczki kostne – łuski (5 rzędów tarczek – 1 na grzbiecie, po 2 na bokach i brzuchu – np. za pomocą kartonu)
  • wydłużony pysk
  • długa płetwa ogonowa, której górna część jest dłuższa niż dolna.

 

Po skończonej pracy, niech każde z dzieci pochwali się swoim arcydziełem, które nagrodźcie wspólnie dużymi brawami 🙂

Na koniec całej zabawy, poproście dzieci aby usiadły w kółku na podłodze. Weźcie zdjęcie Królowej Bieługi i podajcie jednemu z dzieci. Dziecko trzymające Bieługę będzie mogło przekazać swoją wiadomość skierowaną do rzeki i jej mieszkańców.

Dlaczego tak zależy nam, by bieługi mieszkały w Dunaju? (np. z powodu zachowania bioróżnorodności) Poproście dzieci, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami.

Zakończcie całość podsumowując:

Wierzę, że dzięki Wam pewnego jesiennego dnia Bieługa i jej przyjaciele będą mogli bez przeszkód wyruszyć w górę Dunaju i złożyć ikrę, by przedłużyć swój gatunek.

Obserwacje i wnioski

To już koniec naszych przygód z Bieługą. Aby utrwalić wiedzę dzieci i sprawdzić, czy wszystko jest dla nich jasne, podzielcie wszystkich na 4 grupy, w których przedyskutujcie następujące zagadnienia:

Grupa 1 – Czym jest migracja? (Co się z nią wiąże? Które zwierzęta migrują i dlaczego?)

Grupa 2 – Czym jest gatunek zagrożony wyginięciem (Kiedy mówi się, że jakiś gatunek jest zagrożony? Czy znacie jakieś gatunki zagrożone?)

Grupa 3 – Opis Dunaju i podanie co najmniej 2 zamieszkujących rzekę gatunków (Którędy płynie ta rzeka? Jakie zwierzęta żyją w rzece lub jej pobliżu?)

Grupa 4 – W jaki sposób ryby przystosowały się do życia w wodzie? (Zwrócenie uwagi na ich ciała – płetwy, kształt ciała, łuski, skrzela).

Powiązane

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.