Retencja, czyli zatrzymanie deszczu w miejscu, w którym spadł, jest bardzo ważna. Jeśli będzie spływał za szybko, może zatykać kanalizację, powodować podtopienia i szkody. Z kolei w miejscu, z którego woda szybko odpłynęła, może jej później bardzo brakować. Dlatego należy budynki, miasta i przestrzenie publiczne projektować tak, by zatrzymywały, jak najwięcej wody.
Zatrzymaną w ten sposób wodę możemy potem wykorzystać, na przykład do podlewania grządek albo roślin w szkole. Najprostszym sposobem gromadzenia wody jest podłączanie rynien do beczek lub zbiorników na wodę. Wtedy woda spływająca z dachu będzie się gromadzić i możemy ją wykorzystać później.

MATERIAŁY
- Otwarta rynna odpływu z dachu lub innej dużej powierzchni
- Przenośne zbiorniki na wodę, np. duże solidne konewki lub garnki
- Kilka cegieł
Opis zadania
Przed deszczem przeprowadźmy z młodzieżą rozmowę o zaletach zbierania deszczówki. Warto wspomnieć:
- zbieranie wody zmniejsza presję na kanalizację,
- zebraną wodę można potem wykorzystać, oszczędzając wodę z kranu,
- do czego możemy wykorzystać deszczówkę (podlewanie roślin, spłukiwanie),
- do czego nie możemy wykorzystywać deszczówki (picie, gotowanie).
Następnie wspólnie umieszczamy nasz pojemnik na wodę w miejscu, w którym woda spływa z płaskiej powierzchni, i obkładamy go z trzech stron cegłami. Cegły zapobiegną przesunięciu lub przewróceniu się pojemnika w czasie gwałtownych opadów lub przelania się wody ponad zbiornik.
Po deszczu zabieramy nasz zbiornik i przenosimy do chłodnego, zacienionego miejsca. Od tej pory będziemy mogli wykorzystywać wodę np. do podlania roślin w domu lub w klasie.
Powiązane

Wpis powstał w ramach współpracy Fundacji Veolia Polska, Fundacji CultureLab pod patronatem honorowym Miasta st. Warszawy.