Eksperyment, Zmiany klimatyczne

Jaki ślad węglowy pozostawisz ty?

Ślad ekologiczny, który zostawiamy po sobie jest sumą gazów cieplarnianych, które produkujemy w wyniku naszego działania. Ten ślad jest określany mianem śladu węglowego. My jako ludzie, bądź całe organizacje możemy świadomie podejmować różne działania, które ten ślad węglowy zmniejszają. Należą do nich między innymi: 

 

  • Oszczędzanie energii elektrycznej i cieplnej. Można to osiągnąć poprzez lepszą izolację domu, modernizację instalacji grzewczych, stosowanie energooszczędnych urządzeń gospodarstwa domowego i zmniejszanie zużycia energii elektrycznej.
  • Korzystanie z odnawialnych źródeł energii, takich jak panele fotowoltaiczne lub turbiny wiatrowe.
  • Wybieranie transportu publicznego, rowerów, hulajnóg lub samochodów elektrycznych zamiast tradycyjnych pojazdów spalinowych.
  • Recykling i ograniczanie ilości produkowanych odpadów.
  • Wybieranie mniej zasobochłonnych produktów spożywczych oraz minimalizowanie marnowania żywności.
  • Kupowanie produktów o dłuższym okresie użytkowania, ograniczanie zakupów zbędnych przedmiotów oraz wspieranie firm dbających o środowisko.
  • Angażowanie się w działalność społeczną i polityczną, które promują działania na rzecz ochrony środowiska.
  • Korzystanie z usług, które pozwalają na współdzielenie zasobów, takie jak wynajem samochodu czy mieszkania, zmniejszając tym samym potrzebę produkcji nowych produktów.
  • Wsparcie działań na rzecz ochrony środowiska.

 

Chcemy skłonić dzieci do zastanowienia się, co można zrobić, żeby zmniejszyć swój własny ślad węglowy. Podpowiedzią będzie poniższa zabawa. 

Cel

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem śladu węglowego i sposobami na jego zmniejszenie

 

Czas: 30 minut

MATERIAŁY

  • Kredki 
  • Nożyczki 
  • Klej
  • Obrazki (załącznik 4.1)

Przebieg zadania

Dzieci dostają dwie kartki do kolorowania z symbolami. Na jednej kartce są symbole ukazujące przedmioty i działania, które zwiększają ślad węglowy, na innej te, które go zmniejszają. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie i wycięcie obrazków.

Następnie dzieci na dwóch kartkach papieru odrysowują swoje stopy – każda stopa na osobnej kartce. Jedna stopa będzie gromadzić przedmioty i działania, które zwiększają ślad węglowy, druga – te, które ślad zmniejszają. Zadaniem dzieci jest odpowiednie posortowanie obrazków i przyklejenie ich do odrysowanych śladów na papierze. Na zakończenie nauczyciel przeprowadza rozmowę o tym, jakie zmiany dzieci mogą wprowadzić w swoim codziennym życiu.

14.11 Dzien Czystego Powietrza 1 E1668703355599
NSZ

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Zobacz więcej