Czyste powietrze, Zabawy

Czym można palić, a czym nie?

Skoro już wiemy, że sezon grzewczy jest porą, kiedy jakość powietrza nagle spada, spróbujmy zrozumieć, dlaczego tak jest. Każdą palną substancję da się spalić całkowicie, ale do tego potrzebna jest różna temperatura spalania. Na przykład gaz możemy spalić łatwo, w dodatku bez żadnych resztek (czyli dymu), dlatego piece gazowe są bardziej ekologiczne. 

Temperatura spalania węgla i drewna jest znacznie wyższa (400 stopni Celsjusza). Natomiast zanim temperatura w kominku wzrośnie, paliwo zaczyna wydzielać smoliste gazy (czyli właśnie dym, który widzimy gołym okiem). Jeśli w sąsiedztwie jest już źródło bardzo wysokiej temperatury (np. żar), to smoliste gazy się zapalają. Jeśli nie – uchodzą na zewnątrz, a my oddychamy tym powietrzem, narażając się na różnorodne choroby układu oddechowego. Z pewnością możemy spalać suche drewno i dobrej jakości węgiel. Jednak i tu trzeba pamiętać, że liczy się, w jakim piecu są one spalane (czy w starych kopciuchach, czy kotłach nowej generacji), a także sama metoda spalania (żar powinien być ułożony z góry, a nie dołu, jak to robimy zazwyczaj, wtedy substancje smoliste spalą się, nie przedostając na zewnątrz).

Drugim problemem jest to, że ogrzewanie domostw odbywa się poprzez spalanie odpadów, które do tego w ogóle się nie nadają. Do tej grupy możemy zaliczyć plastikowe butelki, zużyte pieluszki lub makulaturę. Przy ich spalaniu wydziela się cała masa substancji niebezpiecznych dla naszego zdrowia. 

Po takim wstępie i wyjaśnieniach dostosowanych do grupy wiekowej możemy przejść do gry, która pomoże dzieciom utrwalić wiedzę o tym, co możemy spalać w kominach/kotłach, a czego pod żadnym pozorem spalać nie powinniśmy.

Cel: wytłumaczenie, dlaczego nie możemy spalać odpadów, rozróżnianie materiałów, które nadają się do ogrzewania gospodarstw domowych od tych, które są kategorycznie zabronione do używania w tym celu.    

Czas: 15 min.

MATERIAŁY

  • załącznik do pobrania
  • lina / włóczka / taśma (opcjonalnie)

Przebieg zadania

Nauczyciel pobiera załącznik, drukuje go i przecina w miejscach wskazanych przerywaną linią. Na  podłodze układa sznurek i tłumaczy, że dzieci będą losować po jednej karcie przedstawiającej różne rzeczy spalane czasem w gospodarstwach domowych, a cała grupa będzie decydowała, czy ten przedmiot rzeczywiście można spalić, nie narażając tym samym swojego zdrowia i znacznie pogarszając jakości powietrza. Dziecko losuje obrazek i zgodnie ze wspólną decyzją grupy układa go po lewej lub prawej stronie sznurka (niech dzieci zadecydują, po której stronie sznurka będą układać rzeczy, które absolutnie nie możemy spalać). Prawidłowe odpowiedzi: spalać możemy jedynie węgiel dobrej jakości oraz suche drewno. Pod koniec gry niech dzieci porównują liczbę rzeczy, którymi możemy ogrzewać nasze domostwa, z liczbą rzeczy zakazanych. Czego jest więcej? Niech spróbują się zastanowić, dlaczego tak jest?

 

Na obrazkach załącznika są pokazane kolejno:

  • arkusz 1: pielucha jednorazowa, węgiel, puszka plastikowa, ubrania, suche drewno, kartonowe pudło;
  • arkusz 2: wilgotne drewno, gazeta, opona, książki, suche liście, meble

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Powiązane