Rośliny i Zwierzęta, Zabawy

Czym jest bioróżnorodność?

Bioróżnorodność to ciężkie słowo, ale również jego definicja może być trudna do zrozumienia dla dzieci. Ta zabawa pomoże Wam wyjaśnić to skomplikowane pojęcie 🙂

MATERIAŁY

  • płótno w naturalnym kolorze
  • jednokolorowa tkanina lub szal symbolizujący pole (np. żółty jak rzepak), najlepiej tak duży, by zakryć połowę płótna
  • zdjęcia warzyw mało atrakcyjnych wizualnie, jednokolorowych, np. cebuli
  • zdjęcia warzyw, które dzieci lubią, np. marchewki, groszku, kukurydzy. Możecie też użyć świeżych warzyw.
  • 2 zdjęcia jednokolorowego pola i kolorowej łąki, wielkości min. A4-A3
  • magnesy – po 2 na kwiat

Instrukcja

Jeśli macie już gotowe kwiaty z naszej wcześniejszej zabawy, SUPER! Jeśli nie, to zanim przejdziecie dalej, zerknijcie tutaj: KLIK. Przyszykujcie wszystko i zabierajcie się do zabawy. Poznajmy wspólnie bioróżnorodność 🙂

Przykryjcie połowę płótna jednokolorowym szalem (symbolizującym monokulturę).

Dzieci podchodzą do płótna z kwiatami przygotowanymi w poprzednim zadaniu – KLIK. Rozkładają je na drugiej części płótna, reprezentującej zieloną łąkę. Następnie, wskażcie różnicę w kolorach między dwiema połówkami płótna. Zapytajcie dzieci, która część jest dla nich ładniejsza i bardziej kolorowa.

Kolejnym krokiem zabawy jest pokazanie zdjęć łąki i pola oraz porównanie ich do talerza z jedzeniem.

Przeczytajcie dzieciom:
„Gdy na posiłek składa się tylko jeden rodzaj jedzenia, jest on monotonny i prawdopodobnie mało smaczny. Kto chciałby zjeść cały talerz cebul? Ale gdy wybieramy kilka rodzajów warzyw, każdy znajdzie coś, co lubi. To samo dotyczy owadów. Owady jednego gatunku będą piły nektar tylko z jednych kwiatów. Gdy na łące rosną różne kwiaty, wabią do siebie różne gatunki owadów.”

W kolejnym kroku, rozłóżcie obrazki warzyw w klasie. Zadaniem dzieci jest stanąć obok obrazka przedstawiającego ich ulubione warzywo. Podkreślcie, jak ważna dla zdrowia jest zróżnicowana dieta. Dlatego ważne jest jedzenie różnych warzyw. Na koniec powtórzcie wspólnie, która część płótna – łąka czy pole – jest zdrowszym środowiskiem.

Na koniec, zadajcie dzieciom pytanie o bioróżnorodność: „Dokąd przyleci więcej owadów? Na monotonne pole uprawne, czy łąkę?”

Dzieci należy pochwalić za przygotowanie pięknej łąki pełnej kwiatów, które przyciągną dużo owadów.

 

Obserwacje i wnioski

Ludzie potrzebują pól do uprawy roślin. Jednakże należy pamiętać, że zróżnicowane środowisko jest zdrowsze i zapewnia schronienie wielu zwierzętom. Dlatego ważna jest bioróżnorodność –  by przeplatać pola uprawne łąkami lub zadrzewieniem śródpolnym.

Powiązane

Dodaj komentarz