Rośliny i Zwierzęta, Zabawy

Wyścig z komarem

Nietoperze nie tylko szybko latają, w trakcie przemieszczania się wykorzystują inną cudowną umiejętność – echolokację. Jak głosi Wikipedia, jest to naturalny radar. Fala dźwiękowa odbija się od napotkanych obiektów i powraca w formie echa, na podstawie którego można zbudować swoistą „mapę” otoczenia. Echolokacja występuje przede wszystkim u nietoperzy oraz wielorybów. 

Proponujemy ruchową zabawę na temat tej niezwykłej umiejętności nietoperzy. 

Cel: 

– zapoznanie się z pojęciem echolokacji;

– ruch na świeżym powietrzu 

Czas: 15 min.

Materiały: brak

Przebieg zadania

Jedno dziecko zostaje wybrane na nietoperza, drugie jest w tajemnicy przed nietoperzem poinformowane, że jest komarem. Pozostałe mogą wybrać rolę jakichkolwiek innych przedmiotów lub żywych istot (drzewo, trawa, kwiatek, budynek, dach, człowiek, krzak, płot, sowa, jeż, włosy człowieka, drut, antena, rynna itd.). 

Nietoperz zostaje poza kołem, reszta (wraz z komarem) staje w kółku i łapie się za ręce. Nietoperz zaczyna cicho przechodzić dookoła, dotykając pleców przypadkowych dzieci. Dotknięte dziecko wypowiada, kim jest. Jeżeli nietoperz dotknie kogokolwiek poza komarem, nikt się nie rusza. Jeżeli dotknie komara, dziecko będąc komarem wskakuje do koła, a pozostałe dzieci wypowiadają formułkę: „Raz, dwa, trzy, łap komara Ty!” i ze słowem Ty podnoszą ręce. Ten czas pozwoli komarowi zorientować się, w którą stronę wylecieć z kółka, żeby nietoperz go nie dogonił. 

Dzieci cały czas trzymają ręce do góry, więc komar i nietoperz mogą przelatywać przez kółko i skracać dystans. Runda się kończy, kiedy nietoperz złapie komara albo się zmęczy i zrezygnuje z pościgu. Jeśli dzieci są gotowe kontynuować zabawę, rozpoczynamy drugą rundę, wyznaczając na rolę nietoperza i komara inne dzieci.    

Zobacz więcej