Dzisiaj wspólnie zastanowimy się, jaka jest rola deszczu w przyrodzie, wykonując pracę plastyczną przy użyciu niestandardowych technik artystycznych.

MATERIAŁY
- dwa arkusze papieru do wypieków lub papieru śniadaniowego (ewentualnie więcej – w zależności od liczby dzieci w grupie/klasie)
- kredki świecowe w odcieniach niebieskiego
- temperówka
- żelazko
- nożyczki
- dziurkacz
- nitka
- taśma klejąca (może być dekoracyjna)
Instrukcja
Nauczyciel rozkłada arkusz papieru śniadaniowego / papieru do wypieków. Następnie prosi dzieci, aby temperowały kredki świecowe, trzymając je bezpośrednio nad papierem. Ścinki kredek spadają na arkusz, a dzieci rozprowadzają je równomiernie i przykrywają drugim arkuszem papieru.
Nauczyciel prasuje papier gorącym żelazkiem. Wosk szybko się stopi i sklei arkusze papieru. Teraz czas na wycięcie kropli wody. Dla ułatwienia można skorzystać z gotowego szablonu: wydrukować go na grubszym papierze i dać dzieciom do wycięcia. Dzieci odrysowują kształt ołówkiem na papierze i wycinają go. Im więcej kropli odrysują, tym lepiej. Kiedy zestaw wyciętych kształtów jest już gotowy, nauczyciel robi dziurkę na każdej kropli i przywiązuje do niej nitkę. Jej drugi koniec dzieci mocują taśmą klejącą do szyby.
Kropli może być na szybie całkiem sporo, w dodatku mogą być rozwieszone na różnych poziomach. Drugim wariantem mocowania kropli jest masa samoprzylepna. W tym przypadku nie ich trzeba dziurawić: wystarczy wyciąć i za pomocą masy przykleić do szyby.
Przy okazji wykonywania pracy plastycznej nauczyciel może zadać dzieciom szereg pytań: po co jest deszcz? Co się stanie, jeśli deszczu będzie mało lub będą to gwałtowne ulewy? Co i kto korzysta z regularnych opadów? Czy deszcz wpływa na lokalny klimat? itd.

Post powstał w ramach projektu Sustainable Future współfinansowanego ze środków Funduszu Wyszehradzkiego.