Zabawy, Zdrowie

Szczepionki – czy liczba zaszczepionych dzieci ma znaczenie? GRA

Cel gry: Pokazanie dziecku, jak szybko może rozprzestrzenić się groźna choroba, gdy dzieci nie są szczepione. Pokazanie różnic między możliwością rozprzestrzenienia się choroby w przypadku małej i dużej liczby zaszczepionych dzieci.

Słowa kluczowe: szczepienia, epidemia

Zabawa edukacyjna powstała w ramach Programu Edukacji Globalnej, finansowanej przez MSZ

polska pomoc_logo
szczepionki - czy liczba zaszczepionych dzieci ma znaczenie

MATERIAŁY

  • tablica na której nauczyciel rysuje kratkę 8/8 pól (64 pola)
  • kreda w 2 różnych kolorach (zielony i żółty lub czerwony, lub wydrukowany szablon strzykawki żółtej i zielonej (max 60 zielonych i od 10 do 32 czerwonych)
  • wydrukowany szablon bakterii i symbol chorego dziecka (lub rysunek na tablicy przedstawiający taki symbol)

Wprowadzenie do gry

Szczepionki plansza

Gra ma uzmysłowić dzieciom, jak ważne jest zaszczepienie jak największej liczby dzieci przeciwko groźnym chorobom. W pierwszej części gry, dzięki planszy podzielonej na 64 pola, dzieci zobaczą, jak szybko rozwija się epidemia, gdy jest zaszczepionych mało dzieci. W drugiej części gry dzieci zobaczą, jak dużą barierą dla rozprzestrzenienia się choroby są zaszczepione dzieci.

1. Po lewej stronie tablicy nauczyciel rysuje 4 symbole i pozostawia miejsce na cyfrę:

  • zielona strzykawka – symbolizująca liczbę zaszczepionych dzieci w małym miasteczku
  • żółta strzykawka – liczba niezaszczepionych dzieci w małym miasteczku
  • buzia chorego dziecka – liczba dzieci, które zachorowały na groźną chorobę
  • wirus – liczba sytuacji, kiedy wirus będzie mógł pojawić się w nowym miejscu

2. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę składającą się z 8 kolumn i 8 wierszy (łącznie 64 pola). Nauczyciel informuje dzieci, że widoczna plansza to przykładowe miasto podzielone na równe pola. W każdej części będzie mieszkało jedno dziecko, które będzie zaszczepione lub niezaszczepione. To dzieci podejmą decyzję, gdzie zamieszka dane dziecko.

3. Nauczyciel rozdaje dzieciom 32 zielone i 32 żółte strzykawki. Będą one symbolizować 32 zaszczepionych i niezaszczepionych dzieci. Należy podzielić mniej więcej po równo liczbę otrzymanych strzykawek dla 1 dziecka.

4. Następnie dzieci mają za zadanie umieścić otrzymane strzykawki w dowolnym miejscu na tablicy. Po kolei, każde dziecko przyczepia swoje strzykawki do tablicy (jeśli nie mamy możliwości wydrukowania strzykawek, każde dziecko może zaznaczyć kredą odpowiednią liczbę zielonych i żółtych kropek).

Po zakończonym zadaniu cała tablica będzie w 64 dwu-kolorowych strzykawkach (jak na ilustracji obok).

Przebieg gry - 2 wersje

Szczepionki plansza
Szczepionki plansza
Szczepionki plansza
Szczepionki plansza

Gdy tablica zapełniona zostanie 64 strzykawkami, przechodzimy do dalszej części gry.

1. Nauczyciel informuje, że sytuacja idealna, taka kiedy żaden niebezpieczny wirus nie pojawia się w mieście, jest rzadka. Wiele wirusów uśpiło się na wiele lat, nie mogąc nikogo zaatakować. Nie oznacza to, że nigdy więcej się nie pojawią. Sprawdźmy wspólnie, co się stanie, gdy jakiś niebezpieczny wirus pojawi się w miejscowości, w której jedynie połowa dzieci jest zaszczepionych. Postaramy się sprawdzić:

  • ile razy wirus będzie miał możliwość zaatakować, nim dojdzie do miejsca, gdzie nie może się rozprzestrzenić (bo na około będą same zaszczepione dzieci)
  • Ile dzieci może zachorować, gdy taki wirus zaatakuje

2. Nauczyciel zdejmuje jedną żółtą szczepionkę z tablicy (niezaszczepione dziecko) i w jego miejsce stawia cyfrę 1. – następnie informuje:

Uwaga uwaga! Niebezpieczny wirus “W” właśnie zaatakował 1 niezaszczepione dziecko. Ma dużo siły i szybko się rozmnaża. Teraz może zaatakować 2 innych dzieci, które przebywają tuż obok niego i są niezaszczepione. Niezaszczepione dziecko musi być bardzo blisko – może zaatakować więc to dziecko, które znajduje się w polu tuż obok niego, pod lub nad nim. Nie zaatakuje dziecka w polu położonym na skos.

Czy ktoś z was chciałby pokazać, która 2 dzieci (naszych żółtych strzykawek) może być zarażona?

Wybrane dziecko podejdzie do tablicy i zdejmie dwie strzykawki. W ich miejsce (jeśli potrafi) napisze cyfrę 2.

Jednocześnie na tablicy zaznaczamy – który raz zaatakował wirus  (2 raz) oraz jaka łączna liczba dzieci jest zarażona (3 dzieci).

W grę gramy do tego momentu, aż nie będzie żadnego stycznego pola z żółtą strzykawką. Epidemia nie będzie mogła się rozwinąć.

 

II CZĘŚĆ GRY:

Gdy nasza gra zostanie zakończona, możemy od razu przejść do dyskusji lub najpierw przejść II część gry. W tej części dzieciom rozdajemy 54 zielone strzykawki i jedynie 6 żółtych. Ponownie dzieci rozkładają strzykawki na dowolnych polach. Gdy tablica będzie zapełniona, nauczyciel zdejmuje jedną żółtą strzykawkę – informując, jak poprzednio, o atakującym wirusie. Prosi dziecko o zdjęcie kolejnej strzykawki w polu stycznym z zaznaczonym.

W tym przypadku gra skończy się dużo szybciej. W zależności od rozłożenia strzykawek może się okazać, że zostanie zarażone tylko 1 niezaszczepione dziecko. Pozostałe niezaszczepione dzieci będą wystarczająco daleko.

Do dyskusji

  1. Czy spodziewaliście się, że “jeden wirus” może zarazić tak dużo dzieci?
  2. Za którym razem zachorowało więcej dzieci? Czy większa liczba zaszczepionych dzieci uchroniła przed chorobą niezaszczepione dzieci?
  3. Czy wszystkie niezaszczepione dzieci zachorowały? Dlaczego nie?
  4. Co by się stało, gdyby wirus był groźniejszy i mógł zarazić również “po skosie” ? Czy więcej dzieci by zachorowało?
  5. Co by się stało, gdyby wszystkie dzieci myślały, że ich sąsiad się zaszczepi i w rezultacie nikt by się nie zaszczepił? Chcielibyście mieszkać w mieście, gdzie groźne bakterie mogłyby łatwo atakować?

Post powstał w ramach Edukacji Globalnej, finansowanej ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych

Partnerzy i organizatorzy

polska pomoc_logo

Powiązane

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.