Segregacja odpadów, Wiedza

Scenariusz lekcji: wprowadzenie do tematu segregacji śmieci

Kluczowe pojęcia:  segregacja odpadów, frakcje odpadów, aktywizacja społeczna.

Cele lekcji:  zwrócenie uwagi dzieci na problem zaśmiecania środowiska, wspólnie zaproponowanie rozwiązań problemu, zainspirowanie dzieci do podjęcia działań w swoich domach i szkołach.

Przebieg lekcji

  1. Obejrzyjcie bajkę „Eko-patrol” na kanale YouTube Fundacji CultureLab.
  2. ROZMOWA nt. BAJKI. Po obejrzeniu bajki zadaj dzieciom kilka pytań:
  • Dlaczego foka była nieszczęśliwa? Co przeszkadzało jej w pływaniu i łowieniu ryb?
  • Skąd się biorą śmieci w morzu?
  • Jak nasi bohaterowie zdecydowali rozwiązać problem śmieci na miejscowej plaży?
  • Jakie hasła wypisano na plakatach naszej drużyny?
  • Gdzie, mimo ogromnego wysiłku, nasza drużyna popełniła błąd w segregacji śmieci?
  • Czy nasz eko-patrol się poddał? Jak naprawił swój błąd?
  1. SZUKANIE DEFINICJI. Zadaj dzieciom kilka dodatkowych pytań, dotyczących rozwiązania głównego problemu przedstawionego w bajce:
  • Jaki był główny problem, który chcieli rozwiązać nasi bohaterowie?
  • W jaki sposób nasi bohaterowie podeszli do rozwiązania problemu ? Czy czekali, aż problem rozwiąże się sam, czy podjęli aktywne działania?
  • Dlaczego warto angażować się w lokalne problemy społeczne, nawet jeżeli jest się dzieckiem? Poszukajcie przykładów takich problemów, w rozwiązaniu których może wziąć udział dziecko.
  1. PRACA w GRUPACH

Podziel dzieci na 2-4 grupy, niech każda z nich zastanowi się nad rozwiązaniem postawionego zadania. Teraz niech dzieci wyobrażą sobie, że widzą jak ich kolega wrzuca do kosza z bioodpadami plastikową butelkę. Jak go przekonają, że tak robić nie wolno i jakich użyją argumentów, żeby zaczął segregować śmieci?

Zwierzęta coś kleją, piszą i malują
  1. PODJĘCIE DZIAŁAŃ
  • Zastanówcie się wspólnie, kto mógłby zostać bohaterem dbającym o środowisko? Jakie powinien mieć cechy?
  • Co taki bohater mógłby robić? Czy to koniecznie powinny być działania spektakularne, na wielką skalę? Czy mogą to być działania lokalne, ale regularne?
  • Które z dzieci byłoby gotowe zadeklarować swoje działanie na rzecz segregacji śmieci (segregacja odpadów na 5 frakcji, zrobienie kompostownika w domu, ograniczenia zużywania plastiku, zbieranie makulatury, informowanie sąsiadów o potrzebie prawidłowej segregacji śmieci)?
  • Zapytaj dzieci, jakie działania są bardziej efektywne: te które prowadzą same czy te, które realizują w grupie?
  1. MIKRODZIAŁANIA w GRUPIE
  • Przedstaw dzieciom ściągawkę – pomoc segregacyjną,
  • Jeśli możesz, wydrukuj ją i zawieś w klasie tak, żeby każdy mógł z niej skorzystać.
  • Jeśli jeszcze nie macie w klasie koszy na śmieci do segregacji 5 frakcji, zastanówcie się wspólnie, gdzie je można byłoby ustawić i jak wprowadzić zasady segregacji w klasie tak, żeby wszyscy mogli i chcieli zaangażować się we wspólną sprawę.

Post powstał w ramach Tygodnia Gospodarki Obiegu Zamkniętego 2018, którego hasłem było GOZpodarne wyzwanie.

Partnerzy i organizatorzy

Circular week 2018
Csr consulting
stenarecyclingblue
reconomy

Powiązane

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.