Segregacja odpadów, Zabawy

Akcja segregacja!

Cel gry: przybliżenie dzieciom podstawy segregacji śmieci, zapoznanie ich z pojęciem 5 frakcji odpadów oraz niektórymi wyjątkami, o których powinniśmy pamiętać przy segregacji śmieci.

obrazek, na którym są karty z przykładowymi śmieciami

MATERIAŁY

  • kartki z przykładami śmieci i odpadków (do pobrania na dole)
  • kartki z 5 pojemnikami (do pobrania na dole)
  • nożyczki
  • taśma do przyklejenia karteczek na bluzki dzieci (opcjonalnie)

Przygotowanie do gry

dzieci stoją w kole
  1. Dzieci ustawiają się w kole, jedno przechodzi  do środka.
  2. Każde dziecko (oprócz stojącego w środku) otrzymuje obrazek przedstawiający jakiś rodzaj odpadku. Przykłady obrazków możesz znaleźć w zał. poniżej.
  3. Poza kołem rozłóż obrazki 5 kolorowych śmietników-pojemników na śmieci (biały – do szkła przezroczystego, zielony – do szkła kolorowego, żółty – do plastiku i metalu, niebieski – do papieru, brązowy – na bio odpadki).
  4. Przed rozpoczęciem gry wytłumacz/przypomnij dzieciom, na czym polega segregacja śmieci i jaki rodzaj śmieci powinien być wyrzucany do jakiego koloru kosza.

Przebieg gry

  1. Teraz nazwij jeden z kolorów pojemników do segregacji śmieci (np. biały). Dziecko w środku koła powinno wybrać spośród swoich kolegów stojących w kole jednego trzymającego obrazek z odpadkiem, który można wyrzucić do pojemnika w kolorze wymienionym przez Ciebie (w naszym przypadku np. szklana butelka po mleku).
  2. Jeśli odpadek rzeczywiście pasuje do koloru pojemnika, dziecko, które dokonało właściwego wyboru, odkłada karteczkę obok obrazka z tym pojemnikiem.
  3. Dziecko, które zostało wybrane przez kolegę, staje na jego miejscu w środku koła. Teraz prowadzący wymienia kolejny kolor kosza i dziecko w środku koła powinno znowu wyszukać osobę, która ma obrazek z odpowiednim odpadkiem. Procedura powtarza się do momentu, kiedy w kole nie zostanie żadne dziecko.
  4. Jeżeli któreś z dzieci wybierze niewłaściwy obrazek, pozostaje w środku koła, póki nie uda mu się dokonać właściwego wyboru.
  5. Dla zaawansowanej grupy dzieci, znających już podstawy segregacji, możesz wprowadzić utrudnienie – wyjątki z kategorii 5 frakcji (np. szkło optyczne nie może być wyrzucone do kosza ze szkłem, musi trafić do odpadków mieszanych, skórka po cytrynie również nie może być wyrzucona do pojemnika z bio odpadkami). Dzieci będą musiały być bardziej uważne dopasowując przykłady śmieci do wytypowanych przez Ciebie kolorów pojemników na śmieci.

Dla nauczycieli

Jeśli uznasz za stosowne, możesz nieco zmienić reguły gry; wtedy osoba, która poprawnie wybrała kolegę może nie opuszczać gry, lecz wylosować kolejny obrazek ze śmieciem. W tym wypadku musisz przygotować więcej obrazków z odpadkami lub przygotować podwójny komplet tych samych obrazków. Ten wariant gry jest lepszy dla dzieci młodszych, które chciałyby pozostać w grze do ogłoszenia jej końca. W tym przypadku to Ty decydujesz, kiedy gra powinna się skończyć.

Post powstał w ramach Tygodnia Gospodarki Obiegu Zamkniętego 2018, którego hasłem było GOZpodarne wyzwanie.

Partnerzy i organizatorzy

Circular week 2018
Csr consulting
stenarecyclingblue
reconomy

Powiązane