Zabawy

30 pomysłów na zaprowadzenie ciszy w grupie

30 pomysłów na zaprowadzenie ciszy w grupie? O co chodzi?

Każdy, kto prowadzi zajęcia grupowe, ten wie, że utrzymanie ciszy w grupie przedszkolaków przez dłużej niż 20 minut potrafi być dużym wyzwaniem. Nawet gdy przygotujemy coś innowacyjnego, ciekawego, wciągającego, czy wykorzystamy nowe technologie, niezwykłe materiały lub najpiękniejsze melodie świata, grupa może na chwilę stracić zainteresowanie tym, co prezentujemy. Dobrze wiecie, jak wiele rzeczy potrafi rozproszyć 7-latki, a co dopiero 4-latki?! 🙂

Dzięki niezwykłym nauczycielkom przedszkolnym i wczesnoszkolnym z całej Polski udało się nam zebrać ponad 30 pomysłów na zaprowadzenie ciszy w grupie. Szczególne podziękowania ślemy Alicji Czartoryskiej, która zebrała wszystkie pomysły od zaangażowanych koleżanek i udostępniła nam gotową listę.

A oto i one: rymowanki – wyciszanki. Mamy nadzieję, że w różnych konfiguracjach będziecie je stosować w pracy z dziećmi.

Rymowanki - wyciszanki

1. Nauczycielka: ,,Chcę powiedzieć kilka słów’’. Dzieci: ,,My słuchamy, a Ty mów’’; lub „My słuchamy, proszę, mów”

2. ,,Słońce świeci, deszczyk pada, ręce idą na kolana…’’

3. „Cisza-hop, hałas-stop!”

4. „Kółko małe, kółko duże. Palec idzie już na buzie.”

5. Nauczycielka: „Proszę o ciszę”, a dzieci chórem: “bo nic nie słyszę”.

6. „Gadułki sza, Gadułki sza, co ma być? Cisza”

7. “Paluszek do góry, paluszek na dół, paluszek na brodę, paluszek na ucho, paluszek na czoło, paluszek na policzek, paluszek na buzię… Ciiiiii” . Mówiąc dzieciom “paluszek na buzię” czy “paluszek na dół” nauczycielki wymyślają różne części ciała lub miejsca/ przedmioty. Dzieci zaczynają się koncentrować, żeby wskazać paluszkiem to samo miejsce, co nauczycielka i cisza sama nastaje.

8. Jak jest bardzo głośno, wyklaskuję rytm, a reszta za mną.

9. “Ręce w górę ręce w bok i na buzię palec hop.”

10. “Kółko małe, kółko duże, ręce w bok i ręce w górze; Tak się drzewa kołysały, a tak dzieci cichutko siedziały.”

11. Nauczycielka: „Cicho:, Dzieci: „Sza”; Nauczycielka: „Cicho”; Dzieci: „Sza”; Nauczycielka: „Pauza”; Dzieci: „Trwa”

12. ,,Cichuteńko siadamy i zajęcia zaczynamy.”

13. Cicho-sza, cicho-sza, cicho-sza; Gdy szybciutko usiądziemy; dużo rzeczy się dowiemy.; Cicho-sza, cicho-sza, cicho-sza’’.

14. „Pokręcimy, pokręcimy i cichutko już siedzimy”- Dzieci robią słoneczka rękoma.

15. “Miś Was prosi, drogie dzieci: Cisza! Cisza niech nastanie; Żadnych szmerów i hałasów; Słychać tylko nasze panie”.

16. ,,Gwiazdki mrugają; Ptaszki fruwają,; A wszystkie dzieci Pani (mnie) teraz słuchają’’. (towarzyszą temu odpowiednie gesty)

17. Sygnał do zachowania ciszy: Ja mówię: ,,Cyk-cyk-cyk’’Dzieci: ,,Pa-ja-cyk’’.

18. Nauczyciel mówi: ,,Ci’’, dzieci odpowiadają: ,,Sza’’, powtarzamy kilkakrotnie ściszając głos.

19. Nauczyciel:,,Poklaszczemy, potupiemy, a teraz cichutko” dzieci: “usiądziemy” (można słowa dowolnie rymować)

20. Podnosimy palec do góry i mówimy wszyscy razem: “Czary mary, czary mary, ciiii. I na „ciii” przykładamy paluszek do ust. “Paluszek zginam, paluszek prostuję. Paluszek ciszę pokazuje.” (Dzieci mówią i pokazują)

21. Szum – bum. Szumik – bumik. Szumek – bumek. (pierwsze mówi nauczyciel, a drugie odpowiadają dzieci)

22. „Taka cisza! taka cisza, aby nikt nas nie usłyszał”

23. “Czekolada – marmolada przy obiadku (podczas zajęć) się nie gada”

24. Pani mówi: „Raz i dwa”; Dzieci: „Cicho-sza” – można powtarzać

25. ,,Jeden, dwa, trzy, cztery siedzę na dywanie; Pięć, sześć, siedem, osiem czekam, co się stanie; Dziewięć, dziesięć, jedenaście buzie już zamykam; a dwanaście i trzynaście o nic już nie pytam’’

26. ,,Cisza tu – cisza tam! Łapię ciszę i ją mam!’’. Należy mówić samej lub z dziećmi coraz ciszej i ciszej…

Zadania

27. ,,Król ciszy” – wybrane dziecko dostaje koronę, berło i siada na tronie – dużym krzesełku. Po chwili wstaje i wybiera następcę – najspokojniej oczekujące dziecko, oddając akcesoria królewskie. W zabawę można bawić się kilka minut. Dobry sposób na zachowanie względnego spokoju bez udziału nauczycielki.

28. ,,Dzwonek” – zabawa z pedagogiki Montessori. Dzieci siedzą w kole i podają sobie dzwoneczek (może też być coś innego z dzwoneczkiem np. mała piłka, która ma w środku dzwoneczek, można przedtem wymyślić jakąś historyjkę, dlaczego to robimy). Dzieci powinny to robić tak ostrożnie, żeby dzwoneczek się nie odezwał , bardzo ich to angażuje, a w sali, jak makiem zasiał.

29. ,,Pełny kubek wody’’- wersja zabawy podobna jak z dzwoneczkiem, ale w tym wypadku podajemy kubeczek z wodą. Dzieci podają sobie dbając o to, by woda się nie wylała. Zaangażowanie dzieci jest ogromne.

30. Patrzymy na sufit, na podłogę, na sufit na podłogę i na mnie 🙂 Można wybrać inne miejsca, na których dziecko musi skoncentrować wzrok.

31. ‘Król kapci”-  dzieci siadają na dywanie, na środek wybieramy jedno dziecko na króla kapci. Każde dziecko zdejmuje z nogi jeden swój kapeć i kładzie przed królem na stos, a następnie siada na miejsce i podwija nogi do tyłu. Zadaniem króla kapci jest wzięcie danego kapcia z całego stosu i oddanie go właścicielowi. Zabawa dla 2-4 laków, dla starszych łatwa. Wszystko w ciszy.

32. Śpiewam: “Szukam, szukam, ale nie ma, nie ma” – W tym momencie cisza zwykle się pojawia i wtedy należy skończyć  “O już cisza jest.” Ciąg dalszy, gdyby nie zadziałało “Gdzie ta cisza jest. Krążę, krążę, ale nie ma, nie ma, gdzie ta cisza jest?” no i dla najwytrwalszych “Patrzę, patrzę, ale nie ma, nie ma, gdzie ta cisza jest?”

Comments (2)

  1. Bogumiła Głowacz:

    Bardzo dziękuję za kompleksowe zebranie rymowanek na ciszę. Wiele z nich znałam ale też i wiele zapomniałam. Pozdrawiam. ( to bardzo cenny materiał)

    1. Monika Miłowska:

      Dziękujemy! Tym razem to nie nasza zasługa, tylko wielu nauczycielek, które podzieliły się z nami swoją wiedzą 🙂 W grupie siła!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.