Segregacja odpadów, Zabawy

Rymowanki – Zgadywanki o poprawnej segregacji

Cel zajęć : zainteresowanie dzieci tematyką segregacji śmieci, nauczenie dzieci poprawnej segregacji, rozróżniania produktów, które należy wrzucać do kosza, od tych których nie należy tam zamieszczać (tj. szyba czy tłusty papier)

Kluczowe pojęcia: segregacja śmieci, recykling, frakcje odpadów, czego nie wrzucać do śmieci

rodzaje śmieci_rymowanki zgadywanki

MATERIAŁY

  • kartki z przykładami śmieci i odpadków (do pobrania na dole)
  • pojemniki na śmieci (do pobrania na dole)

Przebieg lekcji

1. Obejrzyj bajkęEko- patrol” na kanale YouTube Fundacji CultureLab

2. Rozmowa nt. bajki
• O czym była bajka?
• Czy plaża była czysta? Co zanieczyszczało plażę?
• Dlaczego zwierzaki postanowiły segregować śmieci?
• A czy wy w domu segregujecie śmieci? Jakie rzeczy oddzielacie od śmieci zmieszanych?

Ostatnie pytanie powinno przypominać burzę mózgów. Dzieci często chcą się pochwalić, co oddzielają, co ostatnio wyrzuciły etc. Niech zgromadzą pomysły na przyszłą część zajęć.

Rozpoznajemy 5 rodzajów pojemników

Rymowanki - zgadywanki, czyli co i jak segregować w domu

Wyjmujemy 7 plansz koszy, które przygotowaliśmy przed zajęciami (plik do pobrania). Trzymamy je odwrócone tak, by dzieci nie widziały obrazków. Następnie przekazujemy im najważniejsze przesłanie i zadajemy dzieciom dodatkowe pytanie:
W filmie, który przed chwilą zobaczyliście, dzieci założyły eko-patrol i postanowiły segregować śmieci. Segregacja jest bardzo ważna. Kiedy dobrze posortujemy śmieci, czyli dobrze oddzielimy od siebie poszczególne rodzaje odpadów, będzie można je ponownie wykorzystać. Na przykład 6 czystych butelek plastikowych można przerobić na bluzę polarową. Kartki papieru – takie zwykłe, na których rysujemy, jeśli oddzielimy od rzeczy tłustych i mokrych, można przerobić ponownie na papier lub karton albo papier toaletowy. Widzieliście jednak, że  mimo że nasi bohaterowie posortowali śmieci, to Pan Gerwazy – śmieciarz – wrzucił wszystko do zmieszanych śmieci. Czy pamiętacie dlaczego?”

Dzieci odpowiadają na pytanie.

“Bardzo jest ważne, żeby to co wyrzucamy do kosza, wcześniej prawidłowo posegregować. Czy pamiętacie, na ile różnych kategorii Eko-patrol podzielił odpadki? O ilu różnych koszach na śmieci mówiło się w filmie?

Pozostawiamy dzieciom czas na to, by same przypomniały sobie, jakie kosze widziały w filmie. Jednocześnie wszystkie sugestie dzieci sami dzielimy na 6 kategorii (papier, plastik i metal, szkło, bio-odpadki, śmieci zmieszane i odpady niebezpieczne).

• Jeśli dziecko powie o tym, że Eko-patrol ustawił kosz na gazety, to przytakujemy i mówimy: „Zgadza się! Rzeczy papierowe, takie jak gazeta, sówka Pola kazała wrzucać do kosza… „ Nie dokańczamy zdania. Odwracamy przygotowaną kartkę i pokazujemy ilustrację z niebieskim koszem. Dajemy dzieciom szansę na to, by same mogły powiedzieć na głos kolor pojemnika.
• Jeśli dziecko wspomni o plastiku, to analogicznie pokazujemy żółtą kartkę.
• Jeśli wymieni jakiś odpadek niebezpieczny, lub wymagający wyrzucenia do kosza na odpadki zmieszane, to wyciągamy czarny pojemnik lub pojemnik z literką „S”, jak super ważny pojemnik.

Po krótkiej rozmowie, na tablicy/szafce lub na ziemi położonych/przyczepionych będzie obok siebie 6 koszy:
Niebieski – papier
Żółty – plastik i metal
Biały i zielony – szkło kolorowe i bezbarwne
Brązowy – odpadki organiczne
Czarny – zmieszane
S – specjalne odpadki

Rymowanki - zgadywanki

Nauczyciel informuje o rozpoczęciu kolejnego etapu zajęć „Rymowanki – zgadywanki”. Gra polega na tym, aby dzieci wykazały się refleksem i słysząc pewien rodzaj śmiecia, wystarczająco szybko wstały i usiadły przy planszy z danym koszem.

Dzieci siadają na dywanie. Tuż przed nimi nauczyciel układa kartki z koszami. Może wyłożyć 6 koszy lub tylko dwa. Za każdym razem pozostawia kosz czarny – na śmieci zmieszane oraz drugi kosz o odpowiednim kolorze: 1) niebieski 2) biały i zielony lub 3) żółty.

Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki z odpowiednimi ilustracjami śmieci. Każde dziecko otrzymuje tylko jedną kartkę. Po rozdaniu kartek prowadzący prosi, aby każde dziecko odgadło, jaki przedmiot otrzymało. Gdy wszystkie śmieci zostaną poprawnie rozpoznane, nauczyciel informuje, że gdy dziecko usłyszy nazwę śmiecia, które trzyma w ręku, ma szybko wstać z miejsca i usiąść przy odpowiednim koszu. Bardzo ważne jest uważne słuchanie wiersza. Jeśli dany rodzaj śmiecia można ponownie przetworzyć i odzyskać, śmieć musi znaleźć się obok kosza w kolorze niebieskiem, żółtym, białym czy zielonym. Jeśli zaś rybka w wierszu poinformuje, że tego śmiecia nie wolno tam wrzucać, dziecko wraz z kartką musi udać się na kolor czarny.

Po przeczytaniu wiersza, gdy dzieci siądą przy odpowiednim kolorze, warto przeczytać wiersz ponownie i wspólnie z pozostałymi członkami grupy sprawdzić, czy dzieci dobrze wybrały kolor kosza.

Ps. Fundacja CultureLab dokonała niewielkiej adaptacji wierszy stworzonych przez Miasto Rybnik. Serdecznie dziękujemy miastu Rybnik za podzielenie się swoimi zasobami i wyrażenie zgody na skorzystanie z materiałów edukacyjnych.

rymowanki zgadywanki o segregacji

ŻÓŁTY KOSZ (plastik i metal)

Nie pomyli się ten wcale; Kto pomyśli, że metale; Koniecznie przetwarzać trzeba,; Bo boksyt* nie spada z nieba.

Puszki z metalu zgniatamy; Kosza żółtego szukamy. Wnet powstanie metal nowy; Do użytku znów gotowy. Może garnek dla kucharza? Może rower dla kolarza? Przetwarzajmy wciąż metale Jakości nie tracąc wcale.

Wszystkie stare reklamówki, po jogurtach kubki, torebki i worki foliowe; Do recyklingu gotowe; Wrzucaj wnet do pojemnika – Niechaj góra śmieci znika! A butelki plastikowe; Przezroczyste, kolorowe, Zgniatać trzeba zawsze, wszędzie; Łatwiej je przewozić będzie.

Plastik długo się rozkłada; Lecz jest na to prosta rada: Buteleczki przetwarzamy; Wnet z nich piękny polar mamy: Bluzę, kocyk, inne cuda Gdy recykling* nam się uda.

Wielki smutek we mnie wzbiera, gdy do tego kontenera z przedszkolaków któryś chowa stos po lekach opakowań, buteleczki po oleju, farbach, i do papieru kleju! ”

NIEBIESKI KOSZ – PAPIER

Ludzi w mieście bardzo wielu; Nie sortuje dziś papieru. Proces ten zaś nie jest trudny; Kiedy papier nie jest brudny. Do kosza szybko wrzucamy, Gdy już niepotrzebne mamy: Kartony, gazety i książki, i kartki papieru pomalowane w prążki.

No a jeśli was przyłapię, że wrzucacie tłusty papier lub gonicie tam z pieluchą, to nie ujdzie wam na sucho! Tłusty i mokry papier brudzi ten suchy; Zapamiętajcie to zuchy!

rymowanki zgadywanki o segregacji
rymowanki zgadywanki o segregacji

BIAŁY i ZIELONY (szkło kolorowe i białe)
A butelki i słoiki w jakie wrzucać pojemniki? ”„Przezroczyste szkło się zbiera do białego kontenera! Kolorowe zaś wypada w zieloniutki koszyk wkładać. Lecz kryształów i talerzy do nich wkładać nie należy!” „A gdzie wrzucić stłuczone okulary, których szukał Pan Chilary, albo szybę zbitą piłką? Każdy wie, że to szklane wyjątki i wrzucamy je w czarne zakątki.

BRĄZOWY

Trawę, liście i patyki wyrzucajcie, drogie smyki, (lecz bez ziemi i kamyków) do brązowych pojemników! Gdy ogryzek chcesz wyrzucić, lub banana skórkę rzucić: wtedy wybierz kosz brązowy, niech inny kolor nie przychodzi Ci do głowy! Nie wszsytkie reszti z obiadu do kosza brązowego się nadają. Kości i skórki od cytryny, niech do czarnego kosza wpadają.

rymowanki zgadywanki o segregacji
rymowanki zgadywanki o segregacji

 SPECJALNY KOSZ – czyli niebezpieczne odpady

Jednak spieszcie się pomału, by ktoś groźnych materiałów przez przypadek gdzieś nie wrzucił, bo to są największe z trucizn! Termometry, stare leki oddawajcie do apteki, a zepsuty sprzęt zanieście do specjalnych punktów w mieście!”

Post powstał w ramach Tygodnia Gospodarki Obiegu Zamkniętego 2018, którego hasłem było GOZpodarne wyzwanie.

Partnerzy i organizatorzy

Circular week 2018
Csr consulting
stenarecyclingblue
reconomy

Powiązane