Zachęcamy do rozpoczęcia od zabawy wprowadzającej w świat zwierząt Oceanu Arktycznego.
W tej zabawie dzieci zapoznają się z najbardziej charakterystycznymi cechami wybranych ssaków zamieszkujących obszary arktyczne.
MATERIAŁY
- prezentacja o waleniach i maskonurach (zał. 2.1)
- film Poznajemy Arktykę i zwierzęta tam występujące (123 Edukacja) – niedźwiedź polarny, lis polarny, sowa śnieżna, walenie
- film Zwierzęta polarne dla dzieci (Apli Papli) – przedstawienie ilustracji zwierząt i powtórzenie ich nazw
- prezentacja zwierząt arktycznych (Biblioteka Publiczna na Targówku)
- plansza arktyczna (zał. 1.1) oraz ilustracje zwierząt (1.2) do pobrania tutaj
Prezentacja – Biblioteka Publiczna na Targówku
Zobacz wideo
Przebieg zadania
Przypominamy dzieciom, jakie ssaki zamieszkują obszary arktyczne. Dla utrwalenia wiadomości zachęcamy, aby ponownie pokazać plansze i ilustracje zwierząt z zadania 1. Kiedy dzieci rozpoznają i nazwą zwierzęta poznane na wcześniejszych zajęciach, nauczyciel informuje, iż teraz przekaże kilka najważniejszych informacji na temat wybranych, arktycznych zwierząt. Następnie mówi swoimi słowami:
Większość zwierząt lądowych ma jasne, wręcz białe futra lub pióra – tak jak niedźwiedź polarny, lis arktyczny czy sowa
arktyczna. Dzięki swemu umaszczeniu są niewidoczne na śniegu. Część zwierząt zmienia umaszczenie i latem staje się szara czy brązowa. Takimi kameleonami Arktyki są między innymi renifery czy gronostaje europejskie. Morskie lub lądowo-morskie ssaki – foki czy wieloryby – przybierają kolor wody (od białego i ciemnoszarego po ciemnogranatowy). Arktyczne zwierzęta miały ok. 3 mln lat, żeby przystosować się do panujących tu surowych warunków. Na warsztatach sami zobaczycie, jak niezwykłe cechy wykształciły. Co sprawia, że potrafią pokonać mroźne oceany i skute lodem lądy.
Przed rozpoczęciem prezentacji i filmów nauczyciel może przekazać najważniejsze wiadomości na temat wybranych zwierząt.
- MASKONURY: prezentacja
- WALENIE/ WIELORYBY: prezentacja
- NIEDŹWIEDŹ POLARNY: prezentacja – Biblioteka Publiczna na Targówku
- LIS POLARNY: prezentacja – Biblioteka Publiczna na Targówku
- WALE GRENLANDZKIE: prezentacja – Biblioteka Publiczna na Targówku
- SOWA ŚNIEŻNA: prezentacja – Biblioteka Publiczna na Targówku
- FOKI: opływowe ciała fok uchatek i morsów są świetnie przystosowane do życia w wodzie. Kończyny tych zwierząt przekształciły się w płetwy, a pod skórą znajduje się gruba warstwa tłuszczu, która stanowi izolację przed chłodem wody. Zwierzęta te jednak nie zerwały całkowicie z lądem i nie mogą spędzać w wodzie całego życia. Wychodzą na brzeg w okresie rozrodu. Foki i morsy potrafią przebywać pod wodą nawet do dwóch godzin. (Wielka Encyklopedia Zwierząt)
Nauczyciel wyświetla wybrany fragment prezentacji i opowiada dzieciom, jak zwierzęta, takie jak niedźwiedź polarny,
foka, wieloryb czy maskonur, żyją i funkcjonują w tak mroźnym obszarze globu. Pod koniec prezentacji nauczyciel zadaje dzieciom kilka pytań. Gdy tylko dzieci dobrze odpowiedzą na pytania, nauczyciel bierze ilustrację omawianego zwierzaka i zamieszcza go na „arktycznej planszy”. Oznaczać to będzie, że dzieci już całkiem dobrze poznały życie i zwyczaje danego zwierzęcia.
Sugestie: W prezentacjach i filmach wymienionych w części „Materiały”, będą przedstawione wszystkie najbardziej charakterystyczne zwierzęta zamieszkujące obszar arktyczny. Prezentacje można pokazać w całości i w trakcie jednych zajęć opowiedzieć o wszystkich arktycznych zwierzętach. Sugerujemy jednak, aby codziennie wybierać tylko jedno lub dwa zwierzątka. Po obejrzeniu prezentacji i zdobyciu podstawowej wiedzy na temat wybranego zwierzęcia dziecko przyczepia do „planszy arktycznej” (zał. 1.1) poznane zwierzę.
Scenariusz zajęć powstał w ramach Akcji „Dzieciaki ratują zwierzaki” organizowanej przez TupTupTup.org.pl