W tym tygodniu rozpoczynamy niezwykle ciekawy, a zarazem ważny temat. Dziedzictwo kulturowe po raz pierwszy zagości na naszej stronie. Nie wiem, czy mieliście już okazję porozmawiać z dzieckiem na ten temat, ale z pewnością warto. Jestem przekona, że dzieci będą nim zafascynowane. Starożytne miasta: Egipt, Grecja, Rzym – to ośrodki kultury, które wpłynęły na rozwój europejskiej cywilizacji, a więc i na naszą tożsamość.
Co może dać przygoda szlakami dziedzictwa kulturowego:
- przybliża historię świata, a przy okazji geografię;
- rozwija wyobraźnię;
- umożliwia poznanie nieznanego;
- otwiera na świat i inne kultury.
Oczywiście, jak każda przygoda, wymaga szczególnego przygotowania – i to akurat nie dotyczy dziecka. Żeby wesprzeć rodziców i nauczycieli UNESCO, agenda ONZ ds. edukacji, nauki i kultury przygotowała niesamowity podręcznik „World Heritage in Young Hands”, niestety nie ma tłumaczenia polskiego, ale i tak warto sięgnąć po ten materiał. Zachęcam, ponieważ zawierają się w nim wskazówki tj. na co trzeba i warto zwrócić uwagę rozmawiając z dzieckiem, żeby dziedzictwo kulturowe nie było tematem z innej planety. Podręcznik jest obszerny, bo zawiera niemal 200 stron, więc radzę wybrać najciekawszy rozdział (czytaj: najbardziej odpowiedni dla grupy wiekowej) i wystartować z nim. Choć ja zaczęłabym od początku podręcznika, czyli zwiedzania muzeum historii / etnografii / sztuki, i wskazówek jak to robić umieszczonych na stronach 21-24.
Jeśli macie do zaproponowania inne ciekawe materiały dla dzieci, którymi można się posiłkować w przybliżeniu tematu dziedzictwa kulturowego, dawajcie znać. Z chęcią zamieścimy je na naszej stronie.