Zabawy, Zmiany klimatyczne

Co to pogoda, a co to klimat?

Pogoda czy klimat, klimat czy pogoda? Pytaliście się kiedyś dzieci, czy wiedzą “co znaczy co”? Od tego pytania powinna zacząć się każda rozmowa o zmianach klimatu. Wiemy z doświadczenia, że dzieci mogą mylić te pojęcia.

MATERIAŁY

  • zdjęcia roślin uprawnych
  • zdjęcia warunków pogodowych oraz stref klimatycznych
  • znaczki pogodowe oraz siatka do kalendarza pogodowego

Przygotowanie do zabawy

Zacznijcie od zadaniam dzieciom pytań:

  • kiedy wstajemy rano i patrzymy przez okno, żeby odpowiednio się ubrać – czy ubieramy się zgodnie z warunkami pogodowymi czy klimatycznymi?
  • kiedy pada deszcz lub jest słonecznie – czy mówimy o pogodzie czy klimacie?

 

Ogłoście, że w ciągu najbliższego miesiąca wspólnie będziecie codziennie sprawdzać pogodę i prowadzić kalendarz pogodowy – wykorzystajcie do tego nasz kalendarz i znaczniki pogody.

W zależności od tego, co jest za oknem, dzieci wklejają odpowiednie znaczniki w okienko. W trakcie tego czasu, dzieci będą mogły utrwalić swoją wiedzę na temat różnic pogodowych oraz tego, że pogoda to codzienne zmiany atmosferyczne.

Następnie, zapytajcie dzieci – czy mając informację o dzisiejszej pogodzie, możemy wywnioskować cokolwiek o klimacie, w którym się znajdujemy? Odpowiedź dzieci powinna być negatywna, ponieważ klimat to są średnie parametry atmosferyczne, zbierane przez służby meteorologiczne w ciągu dziesiątków lat.

Skorzystajcie z przykładu ROLNIKA – podejmuje on decyzję, czy następnego dnia zbierać zboże. Rolnik robi to patrząc na prognozę pogody. Z kolei decyzję, jakie rośliny sadzić – ryż, maniok czy żyto (są to kultury roślinne, które stanowią podstawę pokarmów w różnych strefach klimatycznych), podejmuje na podstawie strefy klimatycznej, którą zamieszkuje. Ryż lubi dużo wilgoci i ciepło, maniok lubi klimat tropikalny, a żyto świetnie rośnie w klimacie umiarkowanym. Pokażcie dzieciom te kultury na zdjęciach, które załączyliśmy Wam w materiałach.

Na sam koniec, pokażcie dzieciom na zmianę zdjęcia stref klimatycznych oraz warunków atmosferycznych i zapytajcie:

  • na którym zdjęciu dzieci widzą strefę klimatu, a na którym pogodę?
  • czy na zdjęciu możemy zobaczyć i pogodę i klimat? Jeśli tak, to na których?

Obserwacje i wnioski

Pogoda może się zmieniać z godziny na godzinę, albo zachowywać się anomalnie w porównaniu do norm klimatycznych przyjętych dla konkretnego obszaru geograficznego.

Opisując pogodę, jak na przykład w prognozie pogody, zazwyczaj określamy temperaturę, ilość i rodzaj opadów, prędkość wiatru, zachmurzenie i zjawiska atmosferyczne, np. burze lub gradobicia.

Powiązane