Na naszej planecie mamy różne strefy klimatu. Są to obszary Ziemi, gdzie będziemy mogli obserwować podobne elementy klimatu (temperatura powietrza, ilość opadów, ciśnienie atmosferyczne). Za pomocą tego ćwiczenia możecie pokazać dzieciom jakie mamy strefy i czym się one różnią między sobą.
Wiemy, że dzieci temat ten będą dokładniej poznawać dopiero w późniejszych klasach szkoły podstawowej. Jednak nasze wcześniejsze zabawy o pogodzie oraz klimacie i jego zmianach (KLIK) mogą również zostać uzupełnione o wyjaśnienie maluchom, czym są strefy klimatu.
MATERIAŁY
- strefy klimatu – mapa
- zdjęcia „pogody” oraz „klimatu”
- opowieści dzieci
Przygotowanie do zabawy
Zacznijcie od przypomnienia sobie, czym jest klimat a czym pogoda. Jeśli chcecie użyć do tego zabawy, zapraszamy do naszego wpisu, który już publikowaliśmy na naszej stronie – KLIK.
1. Jak już wszystko będzie jasne, pokażcie dzieciom strefy klimatu, które znajdują się na załączonej mapie. Wskażcie 5 stref wymienionych poniżej, tak jak wskazują na niej kolory.
Strefy klimatu
Okołobiegunowa strefa klimatyczna (niebieski) – tu temperatura jest zawsze poniżej zera, czasem potrafi spaść nawet do -80°C. Opady są znikome, lata krótkie i chłodne, a zimy długie i mrozy siarczyste .
Umiarkowana strefa klimatyczna (zielony) – to jest nasza strefa klimatyczna, opady występują tu w różnych porach roku. Pory roku są łatwo rozpoznawalne i wyznaczane przez różnice temperatur (ciepła, wilgotna wiosna, ciepłe, zazwyczaj suche lato, chłodna, wilgotna jesień i zima, często z opadami śniegu).
Podzwrotnikowa strefa klimatyczna (żółty) – średnia temperatura najchłodniejszego miesiąca wynosi tu +10 °C i więcej, opady występują przeważnie w chłodnym półroczu (w klimatach monsunowych latem). Pory roku wyznaczają temperatury w połączeniu z opadami – pora deszczowa i sucha.
Zwrotnikowa strefa klimatyczna (pomarańczowy) – temperatura najchłodniejszego miesiąca może wynosić od 10 do 20 °C natomiast temperatury najcieplejszego miesiąca są wyższe niż we wszystkich pozostałych strefach (często przekraczają 30 do 35 °C). Temperatura waha się znacząco w ciągu doby. Opady są tu rzadkością.
Równikowa strefa klimatyczna (czerwony) – jest tu bardzo ciepło, w ciągu roku temperatura prawie się nie zmienia. Na równiku nie ma wyraźnej pory bezdeszczowej (codziennie padają tutaj tzw. deszcze zenitalne), dalej od równika pora deszczowa ograniczona jest do kilku miesięcy.
Dzieci nie muszą zapamiętywać skomplikowanego słownictwa, wystarczy że będą kojarzyć różnicy pomiędzy strefami klimatu i wiedzieć, jak one się rozkładają na naszej planecie.
Obserwacje i wnioski
2. Opowiadając dzieciom o strefach klimatu, pokaż im zdjęcia „pogody” i „klimatu”. Zapytaj, na jakich zdjęciach widać przede wszystkim pogodę (słoneczną, pochmurną, deszczową itd), a na jakich przede wszystkim klimat (równikowa strefa klimatu z palmami i piękną zielenią, okołobiegunowa strefa z lodowcami i ujemnymi temperaturami itd.)
3. Na koniec, podsumujcie sobie uzyskaną wiedzę. Przeczytajcie na głos opowieści dzieci, które zamieszkują różne strefy klimatu. Niech dzieci spróbują zgadnąć, w jakich strefach mieszkają poszczególni autorzy.
Co to jest pogoda, a co to jest klimat? Od tego powinna zacząć się każda rozmowa o zmianach klimatu. Zazwyczaj dzieci mylą te pojęcia. Zapytaj więc – kiedy wstajemy rano i patrzymy przez okno, żeby odpowiednio się ubrać, czy ubieramy się zgodnie z warunkami pogodowymi czy klimatycznymi? A kiedy pada deszcz lub jest słonecznie, mówimy o pogodzie czy klimacie?
To są pytania o pogodę, czyli stan atmosfery w danej chwili. Pogoda może się zmieniać z godziny na godzinę, albo zachowywać się nietypowo w porównaniu do normy w danej strefie klimatu. Opisując pogodę, jak na przykład w prognozie pogody, zazwyczaj określamy temperaturę, ilość i rodzaj opadów, prędkość wiatru, zachmurzenie i zjawiska atmosferyczne, np. burze lub gradobicia.