W internecie można znaleźć wiele poradników jak oszczędzać wodę. Zazwyczaj pojawiają się zachęty do zakręcania kranu, ograniczania podlewania ogródków, zbierania deszczówki i montowania perlatorów. Ale prawie wszystkie te sposoby nie dotyczą małych dzieci, które oszczędzać wodę mogą praktycznie tylko w łazience. Ale wodę zużywamy nie tylko nadmiernie ją wylewając, ale również kupując różne produkty w nieodpowiedzialny sposób. Woda potrzebna jest do produkcji praktycznie każdej rzeczy, która nas otacza. Koszula bawełniana zużywa 2500 litrów wody, produkcja telefonu komórkowego ponad 12 tysięcy litrów, a butów skórzanych ponad 13 tysięcy! Równie dużo wody zużywa produkcja różnych produktów spożywczych: kilogram jabłek pochłania ponad 800 litrów wody, ryżu 2500 litrów, ziemniaków 290 litrów, a kukurydzy 1200. Dlatego w tym zadaniu skupimy się na problemie marnowania jedzenia, który nie tylko jest marnotrawstwem wody niepotrzebnie zużytej do wyprodukowania niezjedzonego pokarmu, ale również zużywa kolejne litry wody w procesie utylizacji odpadów.
Cel:
- Uświadomienie dzieciom, że wodę zużywa się nie tylko ją wylewając
Czas: 10-20 minut
MATERIAŁY
- Po jednej kartce dla każdego dziecka
- Kleje do papieru
- Blok kolorowego papieru
- Gilotyna do papieru lub nożyczki
Przebieg zadania
Na początku osoba prowadząca opowiada dzieciom, jak dużo wody zużywa się do wyprodukowania różnego rodzaju jedzenia. Bardzo dobrą infografikę na ten temat można znaleźć na stronie: https://stopsuszy.pl/slad-wodny/. Należy wytłumaczyć dzieciom, że nakładając sobie za dużo i nie dojadając jedzenia, nie tylko marnuje się wodę, która już została zużyta do produkcji tego jedzenia, ale również zużyte zostaną kolejne litry w procesie utylizacji odpadków.
Jeszcze przed zajęciami nauczyciel wycina z kolorowego papieru wiele małych kwadracików, mniej więcej 2 na 2 cm, tak żeby na każde dziecko przypadało co najmniej tyle kwadracików, ile zmieści się na kartce formatu A5. Następnie nauczyciel rozdaje dzieciom obrazki z różnego rodzaju pokarmami i tłumaczy zasady wyzwania. Każdy uczestnik może na początku pobrać tyle kwadracików, ile według niego będzie potrzeba do wyklejenia całego obrazka. Można raz pobrać dodatkową liczbę kwadracików. Zadaniem dzieci jest wyklejenie obrazka tak, żeby zakryć cały obszar obrazka, ale również aby zostało im jak najmniej niepotrzebnie pobranych kwadracików. Zabawę można przeprowadzić na zasadzie rywalizacji, kto zmarnuje najmniej kwadracików, ale można również stworzyć atmosferę współzawodnictwa gratulując wszystkim dzieciom, które podeszły do zadania na poważnie i starały się zużyć jak najmniej kwadracików.
Na koniec można zrobić krótki przegląd prac, zapytać dzieci, co było dla nich przy tym zadaniu najtrudniejsze, a co najfajniejsze. W podsumowaniu osoba prowadząca przypomina dzieciom, że zadanie miało im pokazać, jak dużo jedzenia marnujemy codziennie, zostawiając na talerzu niedojedzone resztki – kwadraciki. Najprawdopodobniej dzieci, które na początku pobrały mniej kwadracików, a pod koniec poprosiły o więcej, najbardziej zbliżą się do zużycia minimalnej liczby materiałów. Warto wszystkim zwrócić na to uwagę, tłumacząc, że tak samo z jedzeniem, dużo lepiej jest nałożyć sobie na początku mniej, aby ewentualnie potem poprosić o dokładkę.
Post powstał w ramach projektu współfinansowanego ze środków Fundacji Veolia Polska oraz Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.