Każdy Polak i Polka, wytwarzają w ciągu roku około 311 kg śmieci. Daje to prawie kilogram śmieci dziennie! Gdybyśmy śmieci zbierali przez cały rok w domu i nie mieli możliwości ich wyrzucenia, to jedna osoba wypełniłaby nimi cały, niewielkich rozmiarów pokój śmieci. To dużo, prawda? Nasze wysypiska śmieci nie są tak ogromne aby składować takie wielkości śmieci od 40 mln osób. Odpadki, jeśli to tylko możliwe przetwarzamy, poddajemy obróbce i ponownie wykorzystujemy. Z kartki papieru powstaje tektura a z tektury papier toaletowy. Żeby ograniczyć liczbę śmieci na wysypiskach musimy nie tylko przetwarzać śmieci. Musimy nauczyć się redukować liczbę zbędnych opakowań jeszcze przed ich zakupem. Niniejsze zadanie, uzmysłowi dzieciom i ich rodzicom ile zbędnych opakowań kupuje się do domu oraz zweryfikuje, czy niektóre śmieci można by było ograniczyć dzięki wyborowi innych produktów.

karta pracy

MATERIAŁY

  • karta pracy wydrukowana dla każdego dziecka (do pobrania poniżej)
  • kilka produktów, które pakowane są w sposób odpowiedzialny (herbata, ryż i kasze: sypkie, a nie w saszetkach, torba bawełniana, torebka z firanki (na warzywa), wędlina na wagę, a nie w plastikowym opakowaniu etc).

Krok 1

Na początku tygodnia nauczyciel rozdaje dzieciom kartę pracy „Ile niepotrzebnych opakowań wyrzucasz codziennie w domu” (do pobrania powyżej). Prosi aby w wybrany dzień tygodnia, dzieci wraz z rodzicami zanotowały jakiego typu opakowania po różnego rodzaju produktach codziennego użytku wyrzuciły do śmietnika. Dla przykładu nauczyciel pokazuje kilka rodzajów śmieci, które trafiają do kosza w jego domu (opakowanie po kaszach, opakowanie po wędlinie, torebki foliowe, kubeczki po jogurcie, opakowania po musli etc). Prosi o przyniesienie wypełnionych kart pracy w kolejnym tygodniu.

Krok 2

Nauczyciel prosi dzieci aby każde z nich położyło przed sobą swoją kartę pracy. Dzieci z grup 0 mogą spróbować odczytać co zanotowały na kartce. Dzieci z młodszych grup będą wykorzystywały swoją pamięć do odpowiedzi na pytania. Nauczyciel po kolei zadaje pytania grupie:

  • Kto z was wyrzucił mniej niż 3 śmieci w ciągu całego dnia? A kto mniej niż 10, powyżej 10/20?
  • Jakich opakowań było najwięcej: papierowych, metalowych, szklanych czy plastikowych?
  • Jakiego typu plastikowe opakowania wyrzucaliście? (np. po jogurcie, mleku, opakowania po wędlinach etc.) A jakie papierowe/ metalowe, szklane wyrzucaliście?

Krok 3

Nauczyciel stara się poprowadzić dyskusję tak, by dzieci same zauważyły co mogłyby zrobić aby ograniczyć liczbę śmieci.

  • W czym przynosicie produkty żywnościowe ze sklepu? Czy bierzecie z sobą z domu torebki na zakupy, czy otrzymujecie je w sklepie?
  • Czy jakieś opakowania można by było ograniczyć? Czy znacie produkty pakowane w mniejszą liczbę opakowań?

Nauczyciel wyjmuje przegotowane wcześniej produkty pakowane w małą liczbę opakowań i prezentuje dzieciom. Wspólnie z dziećmi zastanawia się ile mniej śmieci można codziennie wyrzucać wybierając produkty na wagę, lub pakowane ekonomicznie (często są to tańsze rzeczy).

polska pomoc

Post współfinansowany w ramach programu polskiej pomocy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Powiązane

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.