W 2020 roku Fundacja CultureLab oraz Fundacją Veolia, przy wsparcu merytorycznym WCIES, opracowały szereg materiałów edukacyjnych pt Kocham moje miasto – Łapię Deszczówkę.
Materiały o oszczędzaniu wody i łapaniu deszczówki przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W ramach szerszej współpracy aż 50 warszawskich przedszkoli otrzymało od miasta pojemniki na wodę deszczową. Niemal 100 nauczycieli wzięło udział w szkoleniach „Kocham Warszawę – łapię deszczówkę”.
Projekt Kocham Warszawę – Łapię Deszczówkę został kontynuowany w 2022 roku przez Fundację CultureLab, Fundację Veolia oraz Miasto st. Warszawa, przy wsparciu merytorycznym WCIES. Realizacja projektu obejmowała przeprowadzenie szkoleń tematycznych dla nauczycieli. W efekcie projektu powstała opracowana publikacja, zawierająca scenariusze i pomysły na zadania dla dzieci w klasach 1-3.
Poniżej udostępniamy Wam wszystkie stworzone materiały edukacyjne. Znajdziecie tu bajkę „Woda w przyrodzie” jak i audiobook nagrany przez Jarosława Boberka. Można pobrać piosenkę „Każda kropla ważna jest” jak i szereg załączników do scenaruszy zajęć: pokazy slajdów, plansze, zgadywanki, plansze edukacyjne. Słowem, znajdziecie tu wszelkiego rodzaju narzędzia do wykorzystania w trakcie warsztatów z dziećmi. Scenariusze, tworzyliśmy w taki sposób, aby dzieci mogły działać, tworzyć, szukać i poznawać ważne zagadnienia wszystkimi zmysłami.
Jakie zadania znajdziecie w publikacjach „Kocham moje miasto — łapię deszczówkę”?
DŹWIĘKI WODY I PRZYRODY. To scenariusz zajęć, dzięki którym dzieci nauczą się rozpoznawać dźwięki morza, rzeki, jeziora i potoku górskiego (zał. 1.1). Spostrzegą, jak różnorodne formy przybiera woda w stanie płynnym (zał. 1.2). Dowiedzą się również, że z wodą w stawach, morzach oraz deszczem na łące związane jest życie różnorodnych zwierząt (zał. 1.3).
DLACZEGO ROZBITKOWIE NA MORZU UMIERAJĄ Z PRAGNIENIA? Znajdując odpowiedź na to pytanie, dzieci dowiedzą się, jak małą powierzchnię Ziemi zajmuje woda słodka, jak mała cząstka całości wody dostępnej na Ziemi, to woda pitna (zał 1.2 oraz 2.1). Sprawdzimy, czy słoną wodę można pić. Wzmocnimy zrozumienie, jak ważne jest oszczędzanie deszczówki (zał 2.2).
TRYPTYK O WODZIE. Dzięki tej lekcji dzieci poznają, w jaki sposób woda deszczowa wpływa na środowisko, jak zbawienny wpływ na przyrodę ma deszcz. Dzięki wodzie deszczowej nasze rośliny mogą się rozwijać i wzrastać, nawet w okresach bez deszczu.
JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O DESZCZÓWCE. Przeprowadź z dziećmi pogadankę, zgodnie ze wzorem przygotowanym w załączniku 4.1 – „Dlaczego zbieramy deszczówkę”. Tekst zwraca uwagę na najważniejsze elementy, o których powinno pamiętać dziecko. Poszczególne slajdy (zał. 4.2) zobrazują dzieciom słowa wypowiadane przez Ciebie.
MIASTO PRZYJAZNE WODZIE. Do przeprowadzenia tego scenariusza zajęć przygotowaliśmy dla Was kilka załączników; planszę betonowego miasta (zał. 5.1); ilustracje rozwiązań architektonicznych służących zwiększeniu retencji w mieście (zał. 5.2) oraz bajkę „Kocham moje miasto, oszczędzam wodę”. W trakcie warsztatów dzieci dowiedzą się między innymi, jakie są kluczowe elementy, by w mieście utrzymywała się wysoka retencja wody. Będą umieć wymienić elementy architektury i krajobrazu, które można wprowadzić w ich mieście, by stało się bardziej „przyjazne wodzie”.
KARTY OBSERWATORA PRZYRODY to kolejne narzędzie dla młodych badaczy. Bazując na kreatywnych zadaniach, dzieci przekonają się o różnym zachowaniu wody i przyrody w zależności od pór roku.
EKSPERYMENT – OBIEG WODY. Czas na eksperyment, dzięki któremu młodzi badacze zauważą, że woda w naturalny sposób zmienia stan skupienia. Zrozumieją, jak powstają deszcz i chmury. Zauważą, że ilość wody w „przyrodzie” nie zmienia się — może jednak występować w różnych stanach skupienia (ciecz, ciało stałe, gaz).
EKSPERYMENT – DOSTĘPNOŚĆ WODY W PRZYRODZIE I CODZIENNYM ŻYCIU dzięki któremu dzieci utrwalą sobie wiedzę o dostępności wody w różnych porach roku oraz dowiedzą się że nie cała będąca w obiegu w przyrodzie woda, może być wykorzystana na cele, które byśmy sobie życzyli.