W dzisiejszych czasach kodowanie jest wszechobecne. Uczy dzieci logiki myślenia, a jego podstawy wcale nie są tak skomplikowane, jak to może się wydawać dorosłym. Nasza zabawa w kodowanie idzie jednak o krok dalej. Chcielibyśmy, żeby zabawa uczyła nie tylko logiki i zasad kodowania, ale też nawiązywała do zrównoważonego rozwoju. W tym konkretnym przypadku – do ochrony zagrożonych gatunków zwierząt.
Gra jest prosta, ale wymaga wprowadzenia do tematu. Na początku warto zapytać dzieci, z jakimi zwierzętami spotykają się na co dzień, a jakie znają np. z książek czy telewizji. Które zwierzęta spotkamy często, a które są dla nas rzadkością. Zwierzęta zagrożone wyginięciem są właśnie takie, występują rzadko, ponieważ niewiele ich zostało w przyrodzie. Przykładem gatunku wymarłego miliony lat temu są dinozaury. Dinozaury wyginęły z powodu zmiany klimatu. Dziś również obserwujemy zmianę klimatu, ale tym razem przyczynił się do niej człowiek i nadmierna eksploatacja środowiska. Populacja niektórych gatunków zwierząt kurczy się w zatrważającym tempie. Generalnie przyczynami tego zjawiska, są:
- zmiana przez człowieka naturalnego środowiska, w którym żyją niektóre gatunki zwierząt (np. wycinka lasów bardzo przyczynia się do kurczenia się populacji orangutanów);
- kłusownictwo i nadmierne polowania na zwierzęta (niegdyś bizon, teraz np. nosorożec jawajski) lub zbyt intensywny połów ryb (tuńczyk);
- zmiana klimatu, która m.in. powoduje topnienie lodowców (niedźwiedź polarny).
Zapytajcie dzieci, co może zrobić każdy człowiek, żeby ochronić zwierzęta, szczególnie te zagrożone wyginięciem, co mogą zrobić dzieci. Można w tym celu wykorzystać quiz „Zagrożone gatunki zwierząt”, który jest do pobrania na naszej stronie.
Po zapoznaniu dzieci z tematem możemy rozpocząć przygodę z kodowaniem. Dzieci dzielimy na niewielkie grupy. Każda otrzymuje planszę (labirynt) i kartę pracy. (Uwaga – materiały są do pobrania powyżej). Celem każdego zespołu jest uratowanie wszystkich zagrożonych gatunków zwierząt na planszy (tygrys, tuńczyk, niedźwiedź biały i pingwin) oraz wypuszczenie ich na wolność. Zwierząt nie zagrożonych wyginięciem nie musimy ratować (tak więc nasza droga nie musi przechodzić przez zdjęcia kaczki, psa i krowy). Każda grupa próbuje odnaleźć optymalną drogę, która pomoże osiągnąć postawiony cel, a jednocześnie będzie maksymalnie krótka.
Teraz bierzemy kartę pracy i za pomocą strzałek pokazujemy drogę, którą powinni odbyć chłopak i dziewczynka (np. w pierwszym kwadracie będzie strzałka w prawo lub w dół – w zależności od tego, czy jako pierwszego zwierzaka chcemy uratować tygrysa czy niedźwiedzia polarnego; w drugim kwadracie będzie strzałka w prawo, jeśli najpierw uratowaliśmy tygrysa itd.). Prawidłowe odpowiedzi są również do pobrania poniżej.
Po wypełnieniu kart pracy, możemy porównać wyniki zespołów i sprawdzić, który z nich wytoczył ratownikom najbardziej optymalną drogę.