Dzisiaj proponujemy Wam małą przygodę językową. Czy wiecie, co to jest jidiszyzmy? Jidyszyzmy to zapożyczenia językowe przejęte z języka jidysz. Są to często słowa potoczne, lub słowa określające zjawiska lub przedmioty związane z kulturą żydowską. Mimo, że współcześnie coraz rzadziej używamy jidyszyzmów, warto, aby dzieci poznały niektóre, najbardziej popularne pojęcia.
Przebieg zadania
Poproś, aby dzieci usiadły w kole. Wydrukuj listę zapożyczonych słów/zwrotów i trzymaj ją przy sobie. Odczytaj po kolei słowa i spytaj, czy dziecko słyszało takie sformułowanie, a jeśli tak, co ono oznacza. Jeśli dzieci nie będą znać danego słowa, wyjaśnij jego znaczenie.
A oto lista:
- bachor – mały chłopiec
- bajgiel – obwarzanek
- belfer – nauczyciel
- ciuch – ubranie
- cymes – przysmak, rarytas, coś pysznego
- puryc – ktoś bardzo bogaty lub wpływowy
- rejwach – hałas, zgiełk, harmider
- szmonces – kawał, dowcip
- ślamazara – człowiek powolny, flegmatyczny
- plajta – bankructwo
Na zakończenie przeczytaj dzieciom trzy zwroty w języku hebrajskim:
- Dziękuję – toda!
- Sto lat – Mazel tov!
- Kocham Cię – anee ohev otakh – do dziewczyny (wymowa: ani ohev otach)
anee ohevet otkha – do chłopaka (wymowa: ani ohevet otcha)
Poproś dzieci, aby powtórzyły najważniejsze zwroty. Kiedy dzieci będą potrafiły już dobrze je wymówić, poproś, aby usiadły przy stołach. Niech każde dziecko stworzy własną kartkę ozdobną:
- podziękowanie (na którym napisze lub przyklei słowo Dziękuję)
- na urodziny (na której napisze lub przyklei hebrajski zwrot Sto lat)
- okolicznościową (na której napisze lub przyklei hebrajski zwrot Kocham Cię)
Miłej zabawy!