Ubóstwo, Zabawy

10 krzeseł – gra o biedzie

Trudny temat przed nami. Długo zastanawialiśmy się, jak do niego podejść, żeby nadmiernie nie straszyć dzieci, a jednocześnie wytłumaczyć im zagadnienie. Poprzez grę o biedzie, o której powiemy za chwilę, uświadomimy dzieciom, czym jest bieda oraz wspólne zastanowimy się, na czym polega sprawiedliwy podział bogactwa w świecie.

Krok 1

Ustawcie 10 krzesełek w linii. Poproście, aby 10 dzieci usiadło na krzesłach twarzą do reszty grupy/klasy. Każde krzesło to 1/10 całego bogactwa światowego (np. zabawki, ubrania, rodzinne samochody, mieszkania i domy, telewizory, smartfony itd.). Wytłumaczcie, że bogactwo daje wiele możliwości i nie tylko pozwala na kupowanie nowych rzeczy, ale też zapewnia porządną edukację, solidną ochronę zdrowia, wakacje w ładnym zakątku świata, swobodę poruszania się, komunikację ze światem. Jeśli na świecie żyłoby dziesięć osób, każda otrzymałaby taką samą część bogactwa.

Krok 2

Niestety w rzeczywistości tak nie jest. Wiele rodzin, krajów, a nawet niektóre kontynenty są o wiele biedniejsze niż pozostałe. W niektórych państwach edukacja nie jest dostępna dla wszystkich, a wiele rodzin nie ma dostępu do czystej wody i kanalizacji. Wybierzcie dwójkę z 10 dzieci i powiedzcie, że będą reprezentować Amerykę Północną i Europę.

Zapytajcie dzieci, jak sądzą, ile krzeseł w rzeczywistości zajmują bogate kraje. Przeproście pozostałą ósemkę dzieci i powiedzcie, że wybrana dwójka potrzebuje więcej miejsca i chce zająć osiem krzeseł. Mogą oni wygodnie rozsiąść się lub nawet się położyć. Pozostała ósemka dzieci powinna wykorzystać różne sposoby, aby usiąść na dwóch krzesłach. Kiedy uda im się to zrobić (ktoś będzie siedział na kolanach, ktoś będzie się trzymał z tyłu, ktoś usiądzie na podłodze na stopach kolegów), zapytaj „przedstawicieli biedniejszych krajów”, jak się czują, czy jest im komfortowo.

Podsumuj, że tak samo jak w grze, jest wiele osób (nawet w naszym kraju), które mieszkają w bardzo skromnych warunkach. Zapytaj dzieci, czy kiedykolwiek zetknęły się z taką osobą lub rodziną. Co możemy zrobić, żeby choć odrobinę pomóc osobom biedniejszym?

Dodatkowo

Jedna trzecia mieszkańców Ziemi to dzieci. Wciąż niemal połowa z nich żyje poniżej granicy ubóstwa, wynoszącej 2 dolary dziennie. W Europie, Standach Zjednoczonych czy w Kanadzie też żyją ubogie dzieci. Jest ich około 30 milionów. Zdecydowana większość ubogich dzieci żyje jednak w krajach Afryki i Azji Południowej.

Z roku na rok sytuacja ubogich dzieci polepsza się. Liczba osób żyjących w skrajnym ubóstwie jest niemal o połowę niższa niż w latach 90. Umiera również dwa razy mniej najmłodszych dzieci (poniżej 5 roku życia), dzięki dostępowi szczepień i lekarzy.

„Niestety, postęp ten nie jest ani równy ani sprawiedliwy. Najuboższe dzieci są dwa razy bardziej narażone na niedożywienie i śmierć przed ukończeniem 5. roku życia niż ich najlepiej sytuowani rówieśnicy. Dzieci kobiet, które nie mają wykształcenia, są 3 razy bardziej narażone na śmierć przed 5. urodzinami niż te urodzone przez kobiety z wykształceniem średnim. Z kolei dziewczęta z najuboższych domów są 2 razy częściej wydawane za mąż jako dzieci niż dziewczęta z najbogatszych gospodarstw domowych.”

Na podstawie raportu „The state of world’s children”, UNICEF Polska

Logo Unii Europejsiej i Projektu Build Solid Ground
logo Habitat for Humanity Poland

Post powstał w ramach projektu Bezpieczne Domy – Przyjazne miasta, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Projekt jest częścią Solid Ground międzynarodowej kampanii rzeczniczej Habitat for Humanity, której celem jest poprawa dostępu do ziemi jako krok do uzyskania godnego miejsca do życia.

Powiązane

Dodaj komentarz