Odkrywanie nowych terenów to ogromna frajda. Wędrując w górach podziwiać można zapierające dech w piersiach krajobrazy, a czasem natrafić na ciekawie ukształtowane formacje skalne lub jaskinie. Zdarza się, że na szczytach stoją wieże widokowe lub schroniska górskie. By dobrze, interesująco zaplanować trasę, nie zgubić się po drodze i właściwie określić potrzebny do jej przebycia czas, warto skorzystać z wytyczonych szlaków turystycznych.
Zapoznajmy się z historią wędrowców, którzy spotkali się w schronisku na Przyhybie i przy pomocy zadania z mapą, pomóżmy im odpowiedzieć na nurtujące ich pytanie.
Cel:
– Nauczenie dzieci, czym są górskie szlaki turystyczne i jak zaznaczane są na mapie.
Czas: 30 minut
MATERIAŁY
- opowieść o wędrowcach.załącznik 2.1
- mapa szlaków.załącznik 2.2
- biały papier A4 gramatura min. 200 g/m²
- cyrkiel lub ostry patyczek do szaszłyków
- nożyczki
- mulina (czerwona, niebieska, żółta, zielona)
- bezbarwny lakier do paznokci (opcjonalnie)
- centymetr lub długa linijka
Przebieg zadania
Nauczyciel zapoznaje się z historią wędrowców, którzy spotkali się w górskim schronisku Przehyba (opowieść o wędrowcach.załącznik 2.1). Po czym drukuje na sztywnej kartce mapkę (mapa szlaków.załącznik 2.2), przebija dziurki na końcach każdej z kolorowych kresek czterech górskich szlaków. Następnie tnie 30 centymetrowe kawałki muliny, w każdym z kolorów, dla każdego dziecka. Opowiada historię wędrowców, rozdaje każdemu dziecku: mapkę oraz cztery kawałki muliny (po jednym w każdym z kolorów). Dzieci wykonują przeplatankę od punktów startowych do punktu szczytowego. Dzieci porównując długości nitek, które pozostały nie wplecione, po wykonaniu zadania, znajdują odpowiedź na pytanie, które zainteresowało wędrowców z opowieści.
Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.