Spacerując, zazwyczaj traktujemy rzeczy “wyrastające” na naszej drodze jako przeszkody. Omijamy je. A gdyby tak poświęcić im więcej czasu, zbadać dokładniej, jakie są? Las to terytorium, na którym dominują drzewa. Potrafią one różnić się od siebie wieloma szczegółami.
W trakcie kolejnej wyprawy do lasu, spróbujmy je podotykać.
Cel:
– Zapoznanie dzieci z różnorodnością kory, okrywającej leśne drzewa.
Czas: 30 minut
MATERIAŁY
- szablon dotknijmy lasu.załącznik 4.1
- biały papier A4, sugerowana gramatura min. 160 g/m²
- klej
- różnorodne materiały plastyczne (np. tektura falista, filc, tapeta, igły sosny, plastelina, papier ścierny, etc.)
Przebieg zadania
W trakcie wyprawy zatrzymujemy się przy wybranych drzewach. Dotykamy ich kory. Spróbujmy rozpoznać, jak się nazywają. Posłużyć się można w tym celu kluczem do rozpoznawania drzew w formie książkowej lub w aplikacji np. flora incognita, LeafSnap.
Spróbujmy zdokumentować swoje odkrycia. Pomoże w tym załącznik 4.1. Na wydrukowany szablon, załącznik 4.1, naklejmy na pnie materiały takie, które w dotyku przypominają korę, rozpoznanych drzew, np. topola osika ma pień lekko szorstki jak tapeta, kora lipy szerokolistnej lub dębu szypułkowego jest trochę jak tektura falista etc.
Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.