Plastyka, Woda, Zabawy

Deszczowy dzień

Dzisiaj mamy temat wody. Przed rozpoczęciem zadania zapytaj dzieci, czy pamiętają, czym jest „deszczówka”, dlaczego jest tak ważna (szczególnie obecnie) i jak możemy ją zgromadzić. Powiedz, że dzisiejsze zadanie będzie polegało właśnie na namalowaniu deszczówki. Tylko jak to zrobić?

MATERIAŁY

  • papier do malowania akwarelą (jest nieco grubszy i ma lekko chropowatą teksturę)
  • ołówek
  • biała kredka świecowa (albo biała świeczka)
  • gąbka do mycia naczyń
  • gruby pędzel
  • kubek do wody
  • akwarela

Instrukcja

Najpierw dzieci rysują ołówkiem pionowe kreski (spadające krople deszczu) na 2/3 kartki od góry oraz owale na 1/3 kartki (ślady kropel deszczu na kałużach). Przy okazji w tym zadaniu dzieci trenują grafomotorykę. Następnie białą świecową kredką (albo świeczką) obrysowują kształty wykonane ołówkiem.

Teraz namocz gąbką do mycia naczyń kartkę, tak żeby cała była wilgotna. Dzieci powinny zacząć malować póki kartka nie wyschnie. Najpierw niebo – wykorzystują niebieski, granatowy, a czasami nawet czarny kolor. Potem ziemię – może być w tych samych kolorach, tylko ciemniejszych odcieniach. W trakcie rysowania dzieci zauważą, że na kartce zostają białe ślady w miejscach, które wcześniej pokolorowały białą kredką. Z pewnością wywoła to zaskoczenie i satysfakcję.

Kiedy praca wyschnie, dzieci mogą dodać kilka szczegółów: kręgi na kałużach, spadające krople deszczu. Te szczegóły stworzą wielowarstwowość i wprowadzą głębię obrazu. Starsze dzieci mogą spróbować narysować mokrego psa albo człowieka pod parasolką.

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach programu RITA – Przemiany w regionie, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji

Powiązane

Dodaj komentarz