Odpowiedzialna konsumpcja, Zabawy

Co utrzyma się dłużej?

Każdy przedmiot codziennego użytku kiedyś w końcu się zniszczy, zepsuje i trzeba będzie go wyrzucić, dlatego warto wybierać te stworzone z naturalnych materiałów. W naturze nie ma odpadów – gdy dany przedmiot nie będzie już spełniał swojej funkcji, będzie mógł trafić na kompost. Zapraszamy do zabawy w Ekopatrol, dzięki której dzieci zrozumieją znaczenie używania materiałów/produktów wielokrotnego użytku i będą mogły zastanowić się, co utrzyma się dłużej.

MATERIAŁY

  • próbki produktów jednorazowych i wielokrotnego użytku (1 zestaw na parę dzieci)

Instrukcja

Wszystko, co pochodzi z natury, natura ponownie wykorzystuje, poddaje recyklingowi. Nauczyciel informuje uczniów, że oni również mogą zapobiegać powstawaniu niepotrzebnych odpadów.

 

Nauczyciel przygotowuje wcześniej parę materiałów, które zaprezentuje uczniom – jednorazowych (pokazuje jako próbki) i wielokrotnego użytku. Nauczyciel wybiera materiały znane (np. serwetka papierowa lub woskowijka, czyli opakowanie wielokrotnego użytku z wosku pszczelego vs pojemnik plastikowy, cienki foliowy woreczek vs worek lniany) oraz materiały mniej znane (gąbka kuchenna vs gąbka roślinna, np. z owocu trukwy). Nauczyciel stopniowo rozkłada na stole produkty jednorazowe. W zależności od wieku i wiedzy dzieci może ułożyć alternatywne pary na drugim stole lub ukryć je wcześniej.

 

  • Runda 1

Uczniowie szukają alternatywy dla produktu jednorazowego. Następnie odpowiadają, do czego służy i jaka jest różnica między tymi dwoma produktami (np. rodzaj materiału, trwałość – liczba zastosowań).

  • Runda 2

Uczniowie szukają teraz innego rodzaju produktu – jednorazowego lub wielokrotnego użytku. Ponownie mówią, do czego jest używany i jaka jest różnica między tymi produktami (np. rodzaj materiału, trwałość).

Logo Funduszu Wyszehradzkiego

Post powstał w ramach projektu Sustainable Future współfinansowanego ze środków Funduszu Wyszehradzkiego.

Powiązane