Woda, Zabawy

Ruszamy się jak woda

Żeby pomóc dzieciom w zrozumieniu niełatwego zagadnienia jakim jest proces retencji wody oraz zwrócić uwagę na znaczenie terenów podmokłych, postanowiliśmy wykorzystać zabawę ruchową i dziś… poruszamy się jak woda! Dzieci zdobędą wiedzę o różnych rodzajach podłoża dowiedzą się, że każde ma inną przepuszczalność wody.

MATERIAŁY

  • próbki żwiru, piasku i gliny
  • lupy kieszonkowe
  • lista pomocy z odpowiednim wyjaśnieniem

Instrukcja

Dzieci zapoznają się ze strukturą, kształtem i kolorem 3 różnych próbek podłoża/gleby: żwir, piasek i glina. Uczeń ma możliwość dotknięcia każdej próbki i dokładnej obserwacji przez lupę. Podczas zajęć wyraźnie widoczna jest jedna z najważniejszych funkcji terenów podmokłych, jaką jest retencja wody.

Następnie uczniowie stopniowo badają tempo filtracji wody przez żwir, piasek i glinę:

Żwir: Trzech–czterech uczniów odgrywa krople wody, reszta reprezentuje ziarna żwiru. Dzieci odgrywające żwir rozpraszają się tak, aby mogły obracać się z wyciągniętymi rękami, nie dotykając rąk innych osób. Celem uczniów reprezentujących kropelki wody jest przemieszczanie się pomiędzy tymi reprezentującymi żwir na przeciwną stronę klasy / wyznaczonego terenu.

Piasek: Czterech uczniów odgrywa krople wody, pozostali uczniowie reprezentują ziarna piasku. Uczniowie reprezentujący piasek stoją z rękoma bokiem tak, że ich łokcie prawie się stykają. Dzieci wcielające się w kropelki wody powinny przechodzić między tymi reprezentującymi ziarna piasku na przeciwną stronę klasy / wyznaczonego terenu.

Glina: Czterech uczniów odgrywa krople wody, pozostali reprezentują ziarna gliny – stojąc z rękami wyciągniętymi jak najbliżej siebie, aby zapobiec przedostawaniu się kropel wody. Dzieci odgrywające kropelki wody powinni próbować przechodzić między tymi  reprezentującymi glinę bez użycia siły. Przejście może nie być możliwe.

 

Praktycznym przykładem, o którym możemy wspomnieć na końcu, jest znaczenie i rola terenów zielonych w mieście (w przeciwieństwie do terenów betonowych).

Uwaga: Nauczyciel może również wzbogacić zadanie o eksperyment wizualny poprzez polewanie wodą 3 próbek gleby. Potrzebne są 3 próbki (żwir, piasek, glina), 3 pojemniki z przepuszczalnym dnem, 3 szklanki wody i 3 podkładki. W każdym pojemniku będzie 1 próbka. Następnie 3 wybrani uczniowie nalewają szklankę wody do każdego pojemnika na raz i obserwują, co się dzieje. Nauczyciel omawia z uczniami wynik obserwacji, dopasowując komentarz do wieku dzieci. (Który pojemnik był pierwszy pusty, a który ostatni? Jaka jest przyczyna różnego przesiąkania wody?).

Logo Funduszu Wyszehradzkiego

Post powstał w ramach projektu Sustainable Future współfinansowanego ze środków Funduszu Wyszehradzkiego.

Powiązane