Energia, Zabawy

Co się stanie Elektrośmieciem?

Elektrośmieci to zużyte lub zepsute sprzęty elektryczne lub elektroniczne, czyli takie, które do działania potrzebowały prądu lub baterii. Nie można ich wyrzucać wraz z innymi odpadami, ponieważ zawierają szkodliwe lub trujące substancje oraz cenne surowce, które można odzyskać w procesie recyklingu. W zabawie ruchowej nauczymy się rozpoznawać kilka z takich urządzeń.

Cel:

Nauczenie dzieci, które sprzęty po zużyciu zostaną elektrośmieciami

 

Czas: 15 minut

Przebieg zadania

Dzieci ustawiają się w kręgu. Nauczyciel staje w środku i wyjaśnia zasady zabawy ruchowej:

W tej zabawie chodzi o jak najszybsze ustawienie się trzech sąsiadujących osób w figurę, zadaną przez osobę w środku kręgu. Osoba ze środka kręgu wskazuje na dziecko mające stać się środkowym elementem figury i podaje jej nazwę. Figury to nazwy różnych sprzętów, które po zużyciu, zepsuciu się powinny zostać oddane jako elektrośmieci. W naszej zabawie są to: toster, pralka, drukarka, żelazko, suszarka. Wskazana osoba oraz jej sąsiad z prawej i z lewej strony powinni się ustawić we wskazany sposób.

Figura Osoba po prawej Osoba środkowa Osoba po lewej
toster Odwraca się twarzą w stronę osoby w środku figury, wyciąga do przodu wyprostowane ręce (tak, by z liną jej ciała tworzyły kąt prosty). Podskakuje kilka razy do góry, niczym grzanka wyskakująca z tostera. Odwraca się twarzą w stronę osoby w środku figury, wyciąga do przodu wyprostowane ręce (tak, by z liną jej ciała tworzyły kąt prosty).
pralka Odwraca się twarzą w stronę osoby w środku figury, układa ręce w półokrąg (tak, by tworzyły połowę „drzwiczek/okienka” pralki). Kręci głową, kilkakrotnie wykonuje nią w pionie pełny obrót o 360 stopni. Odwraca się twarzą w stronę osoby w środku figury, układa ręce w półokrąg (tak, by tworzyły połowę „drzwiczek/okienka” pralki).
drukarka Kręci do przodu rękoma złożonymi w tzw. młynek.  Wyskakuje do przodu na obu stopach. Kręci do przodu rękoma złożonymi w tzw. młynek. 
żelazko Prostuje ręce przed siebie, kładzie jedną dłoń na wierzchu drugiej, odwraca się w stronę osoby w środku figury – tworzy jakby część deski do prasowania. Zaciska dłoń w piąstkę tak, jakby trzymała żelazko, i wykonuje kilkakrotnie ruch w lewo i z powrotem w prawo, jakby prasowała materiał na desce do prasowania. Prostuje ręce przed siebie, kładzie jedną dłoń na wierzchu drugiej, odwraca się w stronę osoby w środku figury – tworzy jakby część deski do prasowania.
suszarka Wyciąga do góry lewą rękę i tworzy nad głową osoby w środku figury jakby pół kapsuły suszarki do włosów. Podnosi ręce do włosów i opuszkami palców roztrzepuje je tak, jak przy ich suszeniu. Wyciąga do góry prawą rękę i tworzy nad głową osoby w środku figury jakby pół kapsuły suszarki do włosów.

Jeśli któreś z dzieci pomyli się w pokazywaniu, zmienia osobę w środku kręgu. Gra toczy się dalej w analogiczny sposób.

14.11 Dzien Czystego Powietrza 1 E1668703355599
NSZ
logo interzero

Post powstał dzięki finansowaniu Interzero Organizacja Odzysku S.A. w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Zobacz więcej