Zapraszamy na bzyczący sejmik!
Dziś dzielimy się pomysłem na zabawę ruchową, dzięki której dzieci dowiedzą się więcej o znaczeniu zapylania i różnorodności ekosystemu łąk, wcielając się w role pszczół.
MATERIAŁY
- kijki
- pędzle
- patyczki
- mandala (do wydruku)
- kredki
Instrukcja
Uczniowie bawią się w pszczoły na łące. Każdy wybiera kolor jednego z kwiatów, które właśnie kwitną w okolicy.
Każdy uczeń bierze pędzel i w wyznaczonym czasie (np. 3 minuty, u starszych dzieci czasu może pilnować kolega z klasy, u młodszych – nauczyciel) pędzelkiem delikatnie dotyka jak najwięcej kwiatów tego koloru – przeniesie między nimi pyłek. Każdy kwiat, którego dotyka, oznacza poprzez patyk wciśnięty w ziemię. Ile kwiatów udało się dotknąć?
Zadanie można teraz kontynuować poprzez bezpośrednią obserwację wybranej pszczoły na łące. Ile kwiatów odwiedzi jednocześnie prawdziwa pszczoła? Czy są tego samego koloru/typu?
Zadanie zamyka nauczyciel, podsumowując obserwacje. W przyrodzie ważna jest różnorodność gatunkowa, a różne gatunki pszczół poszukują innego pożywienia – kwiatów. Dlatego ochrona i aktywna pomoc pszczołom jest tak samo konieczna jak zachowanie różnorodności naturalnych łąk. Na koniec wszyscy malują arkusz z mandalą łąkową.

Post powstał w ramach projektu Sustainable Future współfinansowanego ze środków Funduszu Wyszehradzkiego.