Rower – pozornie to tylko dwa koła, rama, pedały, siodełko, kierownica i możemy jechać. Dopóki nie przydarzy nam się awaria lub teren nie okaże się szczególnie wymagający, właściwe nie zastanawiamy się nad detalami budowy roweru lub modelami, które są dostępne na rynku. Czy jechaliście kiedyś na rowerze w tandemie? Albo czy wiecie, dokąd lepiej wybrać się szosówką o cienkich kołach, a gdzie przyda się fatbike z grubymi oponami? Różnice w konstrukcji poszczególnych bicykli zwiększają komfort ich użytkowania w warunkach, do których są przeznaczone. Wąskie opony zmniejszają tarcie o asfalt i pozwalają osiągnąć duże prędkości kolarzom szosowym. Te pojazdy nie sprawdziłyby się jednak na wycieczce piaszczystymi ścieżkami przez sosnowy las.

W zabawie spróbujecie znaleźć osobę, która wylosowała taki sam rower. Na poszukiwania swojej pary udajcie się z piosenką na ustach.

Cel: Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami rowerów

Czas: 15 minut

MATERIAŁY

  • obrazki rowerów – załącznik 1.1
  • podkład muzyczny – .załącznik 1.2 (opcjonalnie)
  • urządzenie do odtwarzania muzyki (opcjonalnie)

Przebieg zadania

  1. Drukujemy i wycinamy obrazki różnych rowerów z załącznika 1.1. Jeśli mamy możliwość, warto je zalaminować, by posłużyły dłużej.
  2. Rozdajemy każdemu dziecku jeden obrazek.
  3. Dzieci rozpoczynają taniec i śpiewają piosenkę:

 

Dwóm jechać się zachciało, zachciało, zachciało,

lecz im się nie udało, fari, fari, fara, fara.

Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą.

Ja nie chcę jechać z Tobą, fari,fari, fara.

Poszukam więc innego, innego,

do jazdy zgrabniejszego, fari, fari, fara.

W tańcu dzieci szukają pary. Podchodzą do wybranej osoby, pokazują sobie nawzajem obrazki. Jeśli trafią na osobę z takim samym rowerem na obrazku, stają razem z boku sali.

  1. Piosenka jest powtarzana, aż wszyscy znajdą swoją parę.
  2. Na zakończenie zabawy można przeprowadzić krótką pogadankę o różnych modelach rowerów i bezpieczeństwie ich użytkowania.
14.11 Dzien Czystego Powietrza 1 E1668703355599
NSZ

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.

Zobacz więcej