Leśne zwierzęta tak jak ludzie, czasami wpadają w tarapaty, doznają zranień i ulegają wypadkom. Kto się nimi zajmuje? Jak wygląda opieka medyczna i szpital dla zwierząt?
Dziś podzielimy się wiedzą na temat ochrony i ratowania dzikich zwierząt w ośrodkach rehabilitacji i postaramy się w przystępny sposób wyjaśnić, w jaki sposób przebiega opieka nad zwierzętami w Polsce.
MATERIAŁY
- artykuł „Moc wiedzy o ratowaniu dzikich zwierząt w Polsce”
- film o pomocy sarnom i rysiom pt. Weź lekcje z lasu odc. 13 – Zwierzęta (od 13 minuty do końca)
- film o pomocy jeżom i wiewiórkom „Rok w Jeżurkowie”
- film Podsumowanie roku 2016, pokazujący, jak się odkarmia i usamodzielnia jeże
- film o uratowaniu trzech małych jeży „Historia Serpiko i Zabrzusiów”
- film „Kiedy jeż potrzebuje pomocy”, pokazujący jakie cechy fizyczne charakteryzują jeża potrzebującego pomocy
- filmy o pomocy nietoperzom i borsukom (do obejrzenia na kanale Jeżurkowa)
- film o dorastaniu jeży
Instrukcja
Nauczyciel informuje, że na warsztatach „Jak pomagamy wiewiórkom, jeżom i borsukom” dzieci będą mogły zobaczyć, w jaki sposób pomaga się dzikim zwierzętom w Polsce. Dzieci zobaczą filmy pokazujące rehabilitację jeży, wiewiórek, borsuków, nietoperzy i zajęcy. Przed puszczeniem filmów nauczyciel
informuje o kilku najważniejszych kwestiach, opisanych we Wstępie do publikacji Dzieciaki Ratują Zwierzaki. Na koniec dodaje, że na filmie dzieci zobaczą na własne oczy, iż w ośrodkach rehabilitacji dzikich zwierząt
znajduje się wiele pomieszczeń i zagród. Po trafieniu do ośrodka jeże, wiewiórki i zające wymagające pomocy medycznej, spędzają początkowy czas w szpitalu. Czasami wystarcza sama obserwacja, czasami proces
leczenia trwa jakiś czas. Następnie wyleczone zwierzęta trafiają do zagrody zewnętrznej, żeby przypomnieć sobie albo się nauczyć całkiem od nowa, jak żyć w dziczy. W zagrodzie zewnętrznej najmniejsze zwierzęta
żyją w kontrolowanej wolności. Nie mają kontaktu z ludźmi, żyją własnym życiem. Od pełnej wolności zagroda różni się tylko tym, że codziennie pojawia się jedzenie. Kolejnym krokiem jest uwolnienie pensjonariusza – zwierzę udaje się „na swoje”, a człowiek całkowicie traci z nim kontakt. Nauczyciel informuje, że dzieci zobaczą kilka filmów przedstawiających, jak dokarmiane są najmłodsze zwierzęta i w jaki sposób dochodzą do pełni sił w ośrodkach rehabilitacji. Po obejrzeniu filmu, nauczyciel zadaje dzieciom pytania.
Jeż:
- Jak poznać, że jeż jest odwodniony?
- Jak wygląda skóra zdrowego, nawodnionego jeża?
- Czym karmi się jeże, gdy są malutkie?
- Czy jeże posiadają kolce od samego urodzenia?
Wiewiórka:
- W jaki sposób karmiono wiewiórkę? Czy daje się jej orzeszki, czy mleko?
- Jak duża jest młoda wiewiórka? Czy jest większa od ręki?
Scenariusz zajęć powstał w ramach Akcji “Dzieciaki ratują zwierzaki” organizowanej przez TupTupTup.org.pl