To, że drzewa są zielone, wie każdy przedszkolak. Ale dlaczego tak jest? Skąd w liściach bierze się kolor zielony i po co jest potrzebny? Kolejny eksperyment pomoże to w prosty sposób wytłumaczyć dzieciom.
MATERIAŁY
- większy kamień
- kawałek trawnika na przedszkolnym podwórku
Instrukcja
Dzieci wybierają miejsce obserwacji na podwórku przedszkolnym lub szkolnym. Powinno to być miejsce, w którym jest ładna zielona trawa. Nauczyciel może zrobić zdjęcie wybranego miejsca, żeby móc po kilku dniach porównać wyniki eksperymentu.
Dzieci znajdują kamień sporych rozmiarów, i przykrywają nim fragment trawnika. Jeśli takiego kamienia niema w pobliżu, można wykorzystać dowolne inne nieprzezroczyste przedmioty (na przykład talerz). Po kilku dniach sprawdzają, jakie zmiany zaszły pod kamieniem.
Przykrycie trawnika uniemożliwia dostęp światła do rośliny. W związku z tym w trawie nie powstaje nowy chlorofil (właśnie on nadaje zielony kolor roślinie), a już istniejący nie jest używany, więc roślina ogranicza jego ilość. Trawa powoli zaczyna blaknąć, najpierw staje się jasnozielona, a później żółknie, aż na koniec – umiera. Wniosek – bez światła i chlorofilu roślina nie potrafi przeżyć, ponieważ właśnie z udziałem tych dwóch składników wytwarza dla siebie pożywienie.

Post powstał w ramach projektu współfinansowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach programu RITA – Przemiany w regionie, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji