Kultura i Religia, Zabawy

Drejdel, czyli bączek

Przed rozpoczęciem zabawy opowiedzcie dziecku kilka słów o święcie Chanuki, z którym związana jest zabawa w drejdel. 

Chanuka, czyli Święto Poświęcenia – to doroczne święto żydowskie trwające osiem dni. Upamiętnia ono ponowne poświęcenie Świątyni Jerozolimskiej w roku 165 p.n.e. Z Chanuką związany jest rytuał zapalania świateł, świec lub lampek oliwnych, umieszczonych na specjalnym chanukowym świeczniku. 

W Chanukę dzieci były obdarowywane „chanukowymi pieniędzmi” – drobnymi monetami, którym nagradzano za pilne studiowanie Tory. Z czasem nagradzanie pieniędzmi zastąpiło obdarowywanie prezentami (szczególnie wśród amerykańskich Żydów). W Izraelu nie ma zwyczaju dawania podarunków chanukowych, ale jest obyczaj gry z bączkiem (drejdel). Do tej zabawy zapraszamy także Was!  

MATERIAŁY

  • kawałek drewna lub innego materiału, z którego można wykonać czteroramienny bączek (zamiast bączka może być duża kostka do gry, na której zaznaczy się 4 żydowskie słowa)
  • 20 fantów dla każdego dziecka (orzechy, cukierki lub żetony)
  • 4 hebrajskie nazwy, przyczepiane do drejdla lub kostki (zał. do pobrania po lewej stronie)
  • nożyczki
  • klej

Krok 1

Na początku powiedzcie, że celem gry jest zdobycie przez jedno dziecko wszystkich fantów (np. cukierków), które posiadają pozostali gracze.

Przygotujcie bączek do gry. Bączek posiada cztery boki. Na każdym boku zapiszcie odpowiednie litery w języku hebrajskim: Nun, Gimel, He, Szin (litery znajdziecie w załączniku powyżej). Możecie je wydrukować, wyciąć i przykleić na bączek lub kostkę. 

W przypadku kostki posiadającej 6 boków dopiszcie dwie litery: “He” – dokładasz połowę stawki i “Nun” – nic nie dajesz, nic nie bierzesz. 

Krok 2

Poproście dzieci aby usiadły w kole (mogą grać na podłodze lub stole). Rozdajcie dzieciom smakołyki lub żetony – po równo dla każdego dziecka (od 15 do 20 dla dziecka). Każde dziecko oddaje na stół, do wspólnej puli, po jednym fancie. Będzie tak robiło przed każdym rzutem bączkiem przez kolejnego zawodnika. Ustalcie, które dziecko jako pierwsze wykona rzut bączkiem. Wiedząc, że każda litera ma przypisane polecenie, niech dziecko zakręci bączkiem (lub rzuci kostką) i sprawdzi uważnie, jaka litera wypadła na górze. Każde dziecko postępuje wedle jej polecenia:

Nun – nic nie daje, nic nie bierze (Wszystkie fanty ułożone we wspólnej puli zostają na stole, powiększając tym samym możliwość zdobycia ich przez kolejnego gracza)

Gimel – wszystko zabiera (Dziecko zdobywa wszystkie fanty leżące we wspólnej puli)

He – dokłada połowę stawki (Jeśli na stole były łącznie 4 fanty od 4 graczy, to zawodnik musi dołożyć dodatkowe 2 fanty do wspólnej puli, ze swojego zasobu.)

Szin – dokłada całą stawkę (Opcja najgorsza, zawodnik musi dołożyć do wspólnej puli tyle fantów, ile leży na stole. Jeśli były 4 żetony, zabiera od siebie dodatkowe 4 i stawia na stole)

Po danej rozgrywce wszystkie dzieci ponownie dokładają po 1 fancie do wspólnej puli, i kolejny zawodnik kręci drejdlem.

Gra kończy się, gdy jeden z graczy zbierze wszystkie fanty pozostałych.

Powiązane

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.