Droga od nasiona do plonu bywa długa i pełna zadziwiających przemian. Z małego nasionka można uzyskać zaskakująco duże efekty, dzieje się tak np. w przypadku dyni. Jej nasionko waży mniej niż 1 gram, a może przynieść nawet 50 kilogramowy owoc!
W zabawie sensorycznej poznamy niektóre gatunki roślin uprawnych, zobaczymy, jak wyglądają ich nasiona, sprawdzimy, co z nich wyrasta oraz co możemy uzyskać, wykorzystując plony, które one przynoszą.
Cel:
– Zapoznanie dzieci z cyklem wzrostu wybranych gatunków roślin uprawnych.
– Zapoznanie dzieci z wartością użytkową roślin uprawnych.
Czas: 30 minut
MATERIAŁY
- co z tego wyrośnie.załącznik 1.1
- co z tego będzie.załącznik 1.2
- biały papier A4 (8 arkuszy)
- 4 głębsze tacki lub płytkie pudełka kartonowe np.po butach, puzzlach (rozmiar nieco większy od formatu A4)
- nasiona: kukurydzy, ciecierzycy, owsa, słoneczniku (ilość adekwatna do zakrycia kartki papieru A4)
Przebieg zadania
Nauczyciel I przygotowuje
- nasiona: kukurydzy, ciecierzycy, owsa, słoneczniku
- 4 tacki lub płytkie pudełka kartonowe np. po butach, puzzlach
Na dnie tacek/pudełek układa wydrukowane karty z obrazkami “co z tego wyrośnie” z załącznika 1.1. Przysypuje każdą kartkę adekwatnymi nasionami.
Nauczyciel rozkłada tacki/pudełka przed dziećmi. Zadaje pytanie: Kto wie, czego nasiona leżą w tackach/pudełkach? Jakie rośliny wyrosną z tych nasion?
Właściwe odpowiedzi potwierdzane są przez odkrycie palcami dłoni nasion przez wybranych czterech ochotników.
Nauczyciel II przygotowuje
- nasiona: kukurydzy, ciecierzycy, owsa, słoneczniku
- 4 tacki lub płytkie pudełka kartonowe np. po butach, puzzlach
Na dnie tacek/pudełek układa wydrukowane karty z obrazkami “co z tego będzie” z załącznika 1.2. Przysypuje każdą kartkę adekwatnymi nasionami.
Nauczyciel wybiera kolejno ochotników. Ochotnicy delikatnie przesuwają nasiona palcami, poszukują produktu, który otrzymujemy z danych nasion. Np. w przypadku kukurydzy trzeba odsłonić rysunek – płatki kukurydziane i popcorn. Gdy dziecko odsłoni rysunek masło, musi zdecydować, czy powstaje ono z kukurydzy. Jeśli nie, zakrywa obrazek z powrotem ziarnem, a do gry wkracza kolejny ochotnik. Gra toczy się do uzyskania poprawnych rozwiązań dla wszystkich nasion.
III Po zadaniach z obrazkami zabawa jest kontynuowana przez pracę indywidualną. Na tym etapie każde dziecko układa w rzędy ziarenka, podążając za wytycznymi nauczyciela np.:
- od najmniejszego do największego
- od ulubionego do najmniej lubianego
- od najmniejszego do największego


Post powstał w ramach projektu współfinansowanego z Deutsche Bundesstiftung Umwelt przy współpracy z Naturschutzzentrum Oberlausitzer Bergland.