Temat głodu i niedożywienia w Polsce jest szczęśliwie tematem mało znanym wśród dzieci, szczególnie tych najmłodszych. Dla większości z nich jest to temat wręcz abstrakcyjny. Żeby dzieci zrozumiały, na ile ten problem jest poważny, pokażcie im nagranie UNICEF (poniżej) opowiadające o chłopcu o imieniu Papua i dziewczynki o imieniu Christina. Oboje mieszkają w Indonezji, ale ich życie bardzo się różni. Niech dzieci spróbują znaleźć różnice np. w ich rozkładzie dnia. Zapytajcie na końcu, czy ich zdaniem dzieci to dobrze , że nie każde dziecko ma możliwość wartościowego odżywiania się, wystarczającej ilości snu i odpoczynku.
Starszym dzieciom możecie pokazać mapę świata (poniżej), na której znajdują się kraje, gdzie powyżej 34% populacji uważane jest za niedożywioną. Takich krajów jest wciąż bardzo dużo, daje to ważny punkt odniesienia, kiedy mówimy o głodzie na naszej planecie oraz inicjatywach, które promują np. niemarnowanie żywności.

Pokażcie dzieciom zdjęcia w zał. 1, zapytajcie, czy to dobrze, że w niektórych krajach brakuje jedzenia, a w drugich, jedzenie jest wyrzucane na śmietnik. Czy możemy rozwiązać ten problem? Niech dzieci zastanowią się, jak możemy zapobiec niedożywieniu ludzi?
Rozmowa posłuży również za doskonały punkt wyjścia do rozmowy z dziećmi na temat ukrytej formy niedożywienia. Żeby być niedożywionym nie zawsze musimy odczuwać głód. Zapytajcie dzieci, co ich zdaniem jest dobrym jedzeniem. Możecie wykorzystać zdjęcia w zał. 2, które na zasadzie kontrastów pokazują, jakie mamy możliwości wyboru jedzenia. Wytłumaczcie, że nie każde jedzenie jest dla nas równie dobre. Niektóre rodzaje jedzenia, nie tylko nie przynoszą nam korzyści, ale szkodzą naszemu zdrowiu. Jeżeli na dłuższą metę będziemy odżywiać się słodyczami i fast foodem, nasz organizm będzie niedożywiony. Mimo, że nie będziemy odczuwać głodu do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, będzie nam brakowało wielu witamin i mikroelementów.

Post współfinansowany w ramach programu polskiej pomocy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.