Jeżeli roślina nie może pobrać wody z gleby mimo, że ta woda tam jest, mamy do czynienia z suszą fizjologiczną. Dzieje się tak, kiedy mamy do czynienia z niskimi temperaturami i ziemia jest zamarznięta, ale również wtedy, kiedy gleba jest nadmiernie zasolona. Żeby pokazać dzieciom sytuację w której mamy do czynienia z suszą fizjologiczną, proponujemy przeprowadzić mały eksperyment.
MATERIAŁY
- pokrywka po butach
- metalowe kulki
- magnesy
- kawa mielona
Przebieg zadania
Eksperyment pokazuje nauczyciel.
Do pokrywki kartonowego pudełka po butach wysypuje najpierw garść kawy.
Potem wkłada tam kilka kulek z metalu. Wyjaśnia, że gleba zatrzymuje cząsteczki wody, z której do swojego rozwoju korzystają rośliny. Niestety czasami dochodzi do zanieczyszczenia gleby i pojawiają się w niej inne związki chemiczne, m.in. sole.
Nauczyciel układa w pudełku kilka magnesów, symbolizujące zanieczyszczenia. Roztwór glebowy przy zbyt dużym stężeniu soli staje się hipertoniczny względem korzenia, co spowoduje, że roślina nie będzie mogła pobierać wody z gleby (a będzie ją traciła).
Powiązane
